• Anonym (Orolig)

Illamående, orsak?

Jag har varit illamående ett tag och börjar bli lite orolig. Kanske någon känner igen symptomen och kan ge tips på hur jag kan ta hand om det? 

Det började i måndags i förra vecka. Mådde bra, åkte till jobbet, började må dåligt. Några timmar senare mådde jag RIKTIGT illa och åkte hem. Jag lyckades undvika att kräkas på någon i lokaltrafiken, vilket lätt var dagens höjdpunkt ;)

Tisdags: mådde utmärkt, åkte till jobbet. På vägen blev jag alltmer illamående, och åkte hem direkt när jag kom till jobbet.

Natten till onsdag: vaken och illamående. Var helt slut på morgonen, åkte inte till jobbet. Mådde däremot ganska bra på dagen.

Torsdag: åker till jobbet men är illamående. Det kommer i vågor, men är hanterbart.

Fredag: samma som torsdag.

Lördag: mår utmärkt, woop!

Söndag: åker till jobbet för att ta igen lite från min frånvaro. Mår illa och åker hem mycket tidigare än tänkt.

Måndag (idag): mår bra, åker till jobbet, mår illa, åker direkt hem.

Nu ligger jag i soffan och kämpar mot illamåendet. Så här vill jag inte ha det! Det har "bara" gått en vecka, men det är väldigt irriterande.

Någon som har några tips på vad det kan vara? Eller hur man kan motverka det? Om jag bara blev av med illamåendet kan jag ju jobba, så det skulle vara perfekt.

Jag ska ringa vårdcentralen också, men det är långa kötider och de är inte så duktiga på min vårdcentral. Så under tiden frågar jag här, kanske någon känner igen vad det kan vara?  

• Svar på tråden Illamående, orsak?
  • J2009F2010

Om du är kvinna så kan du vara gravid. Annars så vet jag inte vad det kan va.

• Anonym (Orolig)
    J2009F2010 skrev 2011-07-04 09:00:38 följande:
    Om du är kvinna så kan du vara gravid. Annars så vet jag inte vad det kan va.
    Visst låter det lite som morgonillamående? Men jag är nog inte gravid, så det är något annat som ligger bakom. Vad nu det kan vara? 
  • Anonym

Ta ett gravtest är det negativt så gå till en läkare så de får kolla dig.

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2011-07-04 09:21:49 följande:
    Ta ett gravtest är det negativt så gå till en läkare så de får kolla dig.
    Jag har mens just nu, så jag tror jag är säker från graviditet :)
  • Ziloda
    Anonym (Orolig) skrev 2011-07-04 09:25:45 följande:

Det finns tjejer som är/har varit gravida trots blödningar varje månad (!) Så ta ett graviditetstest!

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2011-07-04 09:25:45 följande:
    Ring VC då och få en läkartid bättre att veta säkert än att laborera med läkemedel för att någon på FL säger det även om det bara är losec.
  • Anonym (Orolig)
    maddisen m 3 skrev 2011-07-04 09:24:06 följande:
    kan även vara magkatarr 
    prova med losec och se om det hjälper 
    Det lät illa, men jag skummade vårdguiden och där stod några enkla lösningar för att ta hand om det. Så det får gärna vara magkatarr!

Däremot kände jag inte att beskrivningen på vårdguiden klockren för mina besvär. Är det något speciellt i min beskrivning som  får dig att tänka på just magkatarr?
  • Anonym (Orolig)
    Ziloda skrev 2011-07-04 09:27:28 följande:

Det finns tjejer som är/har varit gravida trots blödningar varje månad (!) Så ta ett graviditetstest!

Förvånad

Är du säker på att det inte är en vandringssägen då? Jag ska ta ett test ändå, för säkerhets skull. Tack för varningen!!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2011-07-04 09:28:32 följande:
    Ring VC då och få en läkartid bättre att veta säkert än att laborera med läkemedel för att någon på FL säger det även om det bara är losec.
    Det går inte ens att ställa sig i deras telefonkö än, men jag ska försöka få tag på dem senare. 

Jag kommer inte äta någon medicin bara för att chansa, men det kan vara skönt att få lite förslag på vad det kan vara när man går och blir orolig.  
  • Ryggraden

Har haft illamående på kvällarna till och från i flera månader nu. Inte alla kvällar, men flera kvällar i veckan. Vad kan det bero på? Ska ta ett gravtest, men imed att detta pågått länge känns det otippat med graviditet då jag borde vetat detta redan. Jag är väl i största laget, kan det ha med saken att göra? Var dessutom rökare (dock slutat nu, rökfri i 2 veckor) och ätit mindre hälsosamt än vad jag borde. Dock känns det som att jag har gjort det mycket längre än vad jag har varit illamående... Några tankar?

• Anonym (...)

Vet att det är en gammal tråd, men undrar hur det gick? :)

Svar på tråden Illamående, orsak?