Ersättning för förstörda kläder i tvättstugan?
Jag hoppas att den här tråden hamnar rätt nu.
Vi bor i hyresrätt och har således tillgång till den gemensamma tvättstugan nere i källaren.
Efter förra tvätten märkte jag att det är hål på precis varje plagg.
Det rör sig om fyra st mindre hål och det liknar en tärning som är slagen till en fyra.
Jag tvättade 12 st linnen, 9 st t-shirtar, 6 par jeans, 5 par mammaleggings, 7 st tunikor, 1 kjol, 2 klänningar, en uppsättning arbetskläder, 2 st panellängder, ett underlakan, ett påslakan och 6 st örngott.
Precis varje textil har fått hål på sig efter tvätten och hålen ser precis lika ut så jag är helt säker på att det är från tvättmaskinen.
Det är inte svindyra kläder, men ett linne kostar tex 199 kr, en t-shirt kostar från 199-279 kr, mammaleggings går på 99 kr st, klänningarna kostade 499 kr st och sedan påslakan + örngott 790 och underlakan 299. Bara det blir ju en ganska stor summa pengar att bara slänga ut för att köpa nytt. Sambons arbetskläder är långt ifrån billiga då de dessutom har tryck och specialfunktioner.
Nu undrar jag om jag ska vända mig till hyresvärden för att få ersättning för förstörda kläder eller om jag måste gå direkt till vårat försäkringsbolag. Det mest logiska borde ju var att hyresvärden ersätter för skadade kläder då skadorna har uppstått i tvättstugan som värden är ansvarig för och således borde hyresvärden kunna utnyttja sitt försäkringsbolag.
Behöver man polisanmäla? Så vitt jag vet rör det sig inte om ett brott men det kanske kan vara bra ändå? Typ skadegörelse kanske även om den är oavsiktlig?
En kvinna som bor i samma hus som mig tvättade i fredags och fick då en filt förstörd i den sista maskinen hon tvättade.