• miljarden

Helt utan blöja - hur gör man i kylan?

Vi har sedan en tid tillbaka rationaliserat bort blöja dagtid på vår nu drygt åtta månader gamla bebis. Sedan det blev vår/sommar är det så himla lätt att köra helt utan ändå.
    Jag funderar dock redan på hösten. Nu har lillen varit utan blöja sedan maj, med enstaka undantag (samt har blöja på nätterna) och jag skulle vilja fortsätta med blöjfritt även i höst och vinter. Men rent praktiskt verkar det meckigare. Har han mer kläder på sig och kanske t o m overall är det ju inte lika enkelt att kissa varsomhelst, och speciellt inte om det är kallt ute och man inte vill låta rumpan kylas. Hur gör man då?

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Helt utan blöja - hur gör man i kylan?
  • Kryssarinnan

Mitt tips skulle nog vara att fokusera mer på att se till att gå på toan innan ni ska ut och göra planerade kisspauser snarare än att vänta på att barnet måste måste nu nu nu. Eventuellt kan ni ha blöja, eller ännu smidigare är frottélappar i trosorna, som skyddar lite om det ibland tar för lång tid att få av overallen innan hon lärt sig att säga till tidigare.

• miljarden

Ja, det verkar ju vettigt. Han säger ju inte direkt till, det är mer att vi vet när det är dags oh det kan man ju planera lite efter. Så är det ju när man är på stan redan, man kan ju inte erbjuda kissning var tredje minut hela tiden, ibland ger man honom chansen när man tror att det borde vara dags, och då vill han inte så då får man chansa tills nästa läge. Oftast funkar det, men det känns ju jobbigare om det INTE skulle funka och han skulle kissa i overallen. Men tvättlappar kanske funkar då.

• enny signatur
    miljarden skrev 2011-07-04 11:06:53 följande:
    Vi har sedan en tid tillbaka rationaliserat bort blöja dagtid på vår nu drygt åtta månader gamla bebis. Sedan det blev vår/sommar är det så himla lätt att köra helt utan ändå.
    Jag funderar dock redan på hösten. Nu har lillen varit utan blöja sedan maj, med enstaka undantag (samt har blöja på nätterna) och jag skulle vilja fortsätta med blöjfritt även i höst och vinter. Men rent praktiskt verkar det meckigare. Har han mer kläder på sig och kanske t o m overall är det ju inte lika enkelt att kissa varsomhelst, och speciellt inte om det är kallt ute och man inte vill låta rumpan kylas. Hur gör man då?

Någon med erfarenhet?
    Vi tog bort blöjan helt på dottern när hon var 6 månader eftersom vi alltid han in på toa men aldrig få av henne blöja och allt innan hon kissade. Sedan tog vi bort den och jag tror inte en enda olycka hände under tiden vi var ute. 
    När det var höst hade hon redan slutat med blöjor för länge sedan och det gällde bara att ta henne till toa oftare. Men då hade hon också "lärt" sig att hålla igen så hon gnydde och då hade vi en stund på oss att ta oss dit helt enkelt. Behöver inte ta så långtid att få  av allt, sedan behöver man ju egentligen inte ta av skor och allt utan bara dra ner så allt hänger vid fötterna om du förstår hur jag menar.
  • Krake

Man måste ju inte ha overall, skaffa täckbyxor och jacka istället!

Moster, inte monster.
  • enny signatur
    Krake skrev 2011-07-17 21:30:56 följande:
    Man måste ju inte ha overall, skaffa täckbyxor och jacka istället!
    Det verkar ju krångligare att ta av? 
  • Krake

Det är kanske olika för var och en vad man upplever som krångligt, men för min del känns det lättare att dra ner ett par brallor än att krångla ur halva ungen ur en overall. Typ samma som att jag inte fattar detta jumpsuit-mode som är nu bland vuxna kvinnor, verkar asjobbigt att behöva ta av sig hela baletten när man ska på dass. Men det är jag det...

Moster, inte monster.
  • Woodgrove

Vi satte på en tygblöja när temperaturen blev under noll (innan dess tog vi av overallen och kissade henne) När hon sedan signalerade att hon behövde göra ifrån sig berättade vi för henne att antingen fick hon hålla sig eller så var det helt ok att kissa i blöjan. Sedan skyndade vi oss till nått ställe där det antingen gick att kissa eller ta bort den blöta blöjan. 

Svar på tråden Helt utan blöja - hur gör man i kylan?