• Scorpio

Kan man äta exotisk planka som gravid?

Hej,

jag ska på klassåterträff nu på lördag och fick förra veckan veta att jag är gravid Skrattande Hjärta

Jag och kompisarna har planerat att festa, men jag ska skylla på magkatarr och att jag inte kan dricka pga det.

Vi ska äta exotisk planka, kan man äta det som gravid?! Det är ju massa kallskuret + potatissallad och olika frukter... Frukterna kan man väl äta, likaså potatissalladen, men allt kött då? Måste jag avstå från det? Rynkar på näsan

• Svar på tråden Kan man äta exotisk planka som gravid?
  • Alvi

Jag vet faktiskt inte, det är ju massa kallskuret, jag tror jag höll mig lite undan rostbiffen på nyår, men allt annat åt jag. För övrigt var det den bästa dagen på många veckor, då jag mådde så illa i början, men jag åt och åt och åt av de där frukterna, KONSTANT under hela kvällen och mådde SÅ bra!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Scorpio

Jag har läst slv´s råd, men ska man följa dem så bör man väl hoppa allt kött som är med på plankan..? Det brukar ju vara rökt skinka/kalkon, rostbiff, kall fläskfilé (hur är det me den förresten?).

Sisu: Åt du ex skinkan och fläskfilén osv? Plankan kanske ser olika ut beroende på var man bor tänkte jag =) Jag är hittills inte illamående, men halsbränna börjar jag få... =P 

• Alvi
    Scorpio skrev 2011-07-04 11:36:20 följande:
    Jag har läst slv´s råd, men ska man följa dem så bör man väl hoppa allt kött som är med på plankan..? Det brukar ju vara rökt skinka/kalkon, rostbiff, kall fläskfilé (hur är det me den förresten?).

Sisu: Åt du ex skinkan och fläskfilén osv? Plankan kanske ser olika ut beroende på var man bor tänkte jag =) Jag är hittills inte illamående, men halsbränna börjar jag få... =P 
    Japp, åt allt. Det är ju tillagat tänker jag... (Och så är jag tredjebarns-föderska, så kanske kanske att jag inte har stenkoll på LMV-regler som jag hade första gången........ Drömmer)
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Pia och Elna
    Scorpio skrev 2011-07-04 11:36:20 följande:
    Var läser du det?

Rökt skinka/kalkon och rostbiff ser jag inget om i kostråden att man ska undvika om det inte är färdigskivat och mot slutet av hållbarhetstiden. Fläskfilé är samma det är tillagad mat och den kan du äta så länge den inte är gammal.

Det du inte ska äta är kallrökt, gravat, torkat kött men om du fryser det kan du det. Så undvik tex lufttorkad skinka, salami, bresola då den säkert inte är förfryst.
  • Helena77

Nä men visst ska du kunna äta allt kött som rostbiff,skinka,kalkon,fläskfilè mm för det är ju tillagat.

Jag skulle iaf inte vara minsta rädd för den maten och har ätit sånt under alla mina 4 graviditeter.

• Scorpio

Pia och Elna: Tänkte mest på salamin och det som bör frysas innan man äter det =) Samt att jag läste en tråd här på FL att man inte bör äta skinka heller, fast det kanske inte stämmer då =) Jag hoppas att dom som gör plankan använder färska grejer då =P 

Tack, nu känner jag mig lugn av era råd! Glad 
    Känns som att det är mycket att tänka på när man aldrig varit gravid förut Drömmer 

• Pia och Elna
    Scorpio skrev 2011-07-04 12:23:27 följande:
    Pia och Elna: Tänkte mest på salamin och det som bör frysas innan man äter det =) Samt att jag läste en tråd här på FL att man inte bör äta skinka heller, fast det kanske inte stämmer då =) Jag hoppas att dom som gör plankan använder färska grejer då =P 

Tack, nu känner jag mig lugn av era råd! Glad 
    Känns som att det är mycket att tänka på när man aldrig varit gravid förut Drömmer 
    Undvik salamin och lufttorkat så ska det nog gå bra Själv kan jag råden men följer dem inte då det är så pytteliten risk för listeria.
Svar på tråden Kan man äta exotisk planka som gravid?