• L inda

Liggdel, mjuklift eller hårdlift? vad skulle ni rekommendera?

Igår köpte jag och sambon en Emmaljunga city cross. Själva sittvagnen var på rea så vi slog till och köpte den lite tidigare än planerat då det var exakt den vi ville ha. Men sen kunde vi verkligen inte bestämma oss för om vi skulle köpa citykorgen (liggdelen) till eller om vi ville ha lift.

Vad rekommenderar ni?

Det behöver inte vara just Emmaljunga ni har utan vad ni anser är positivt respektive negativt med de olika alternativen :)

Tack för hjälpen :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-04 13:08
    Ni som röstar får jätte gärna motivera varför! Tack!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Liggdel, mjuklift eller hårdlift? vad skulle ni rekommendera?
  • spontaneous86

Skulle vilja säga att det beror på vilken boendesituattion ni har!

Om ni bor så ni kan rulla in vagnen utan besvär är en liggdel att föredra då det ger bättre utrymme än mjuklift eller hårdlift. MEN om ni bor tex i lägenhet eller måste bär barnet av någon anledning är hårdlift det bästa. Mjuklift har jag ingen erfarenhet av men tror inte att det är något speciellt bra skydd för ett spädbarn tycker jag. Skule kännas läskigt att ha barnet i en mjuklift...

Hoppas du kan bli lite klokare...

• L inda
    spontaneous86 skrev 2011-07-04 12:50:13 följande:

Skulle vilja säga att det beror på vilken boendesituattion ni har!

Om ni bor så ni kan rulla in vagnen utan besvär är en liggdel att föredra då det ger bättre utrymme än mjuklift eller hårdlift. MEN om ni bor tex i lägenhet eller måste bär barnet av någon anledning är hårdlift det bästa. Mjuklift har jag ingen erfarenhet av men tror inte att det är något speciellt bra skydd för ett spädbarn tycker jag. Skule kännas läskigt att ha barnet i en mjuklift...

Hoppas du kan bli lite klokare...

Exakt de här tankarna har vi haft.. Jag gillar inte heller mjuklift på grund av att den är så mjuk. Men vi bor i lägenhet (2 tr upp utan hiss) så därför vill man ju ha något som går att bära. Däremot vet jag inte hur stor skillnad det är på mjukliften och citykorgen.. Det skiljer ju typ 1,5 kg och citykorgen är ju större men har ju fortfarande handtag och går att bära med sig.. Frågan är vilken av de som känns bäst.. Kanske bäst ändå att gå till affären och testa och jämföra :)

Tack, blev absolut lite klokare.. Tror inte jag ser några större fördelar med mjukliften. 
  • L inda

Puffar :) Fler röster tack och gärna åsikter varför också!

• Cloud

Har en cerox med hårdlift och det fungerar väl men hade nog föredragit liggdel ändå, för med liggdel så hamnar barnet så långt ner och oskyddat.. Har en äldre emmaljunga med liggdel som mest används inomhus.

• Vroooooom

Vi hade en City cross med hårdlift och vi var väldigt nöjda. Det var perfekt att bara kunna lyfta ur hårdliften ur vagnen utan krångel. Den funkade väldigt bra att bädda i och det var aldrig några problem med att det blev för kallt i vagnen.

A room without books is like a body without a soul
  • Tant Green

Vi hade mjuklift. Den var väldigt praktisk eftersom vi parkerade vagnen i barnvagnsrum och skulle gå runt huset och uppför en trappa. Dessutom var det smidigt när hon var runt 4-5 månader och ville börja se sig om lite mer, då tog man bara ur den hårda plattan i botten så blev det en åkpåse och man kunde putta upp vagnens ryggstöd i halv-sittläge (innan hon kunde sitta helt upprätt). Varm var den också (eftersom det egentligen är en åkpåse med bottenplatta), så det behövdes bara en tunn fleecefilt och vanliga kläder på vintern.

Men, vilket som är bäst beror ju som sagt på hur man bor.  

• L inda

Det jag undra med liggdelen (citykorgen) är ju om man orkar bära den? Vi måste ställa in vagnen i förråd på nedervåningen och gå 2 trappor upp. Den går ju att klicka av lätt och så, men är den för tung/otymplig att bära?

• Vårsolen
    L inda skrev 2011-07-04 14:57:02 följande:
    Det jag undra med liggdelen (citykorgen) är ju om man orkar bära den? Vi måste ställa in vagnen i förråd på nedervåningen och gå 2 trappor upp. Den går ju att klicka av lätt och så, men är den för tung/otymplig att bära?
    jag har burit våran liggkorg några gånger och ja det är otympligt,hårdlift ärnog att föredra!
  • Jengan

Jag skulle lätt rekomendera hårdlift! Jag hade mjuklift till mitt barn för att jag bodde 2 trappor upp, tänkte att det vore smidigast. MEN, den är jobbig o konka på plus att barnet ej får plats där i så länge. Jag fick byta lift redan när min dotter var 3 månader för att det blev för trångt o hon vägrade ligga i vagnen utan bara skrek. Men så fort hårdliften kom i o lillan fick gott om plats kunde vi ta oss ut på långa promenader igen. Så JA, Hårdlift sälvklart!!!! Även om den är rätt jobbig o konka på är det värt det!

Svar på tråden Liggdel, mjuklift eller hårdlift? vad skulle ni rekommendera?