• Anonym (trött)

Hjälp,min bebis sover inte!!

Hej!

Jag har en tjej som blir 5 månader den 13 juli. Sen ca 2 v tillbaka sover hon katastrofalt dåligt dag som natt. Hon somnar gott på kvällen runt 18.30 men vaknar efter ca 1-2 timmar och det är då eländet börjar..

Hon vaknar alltså flera gånger i timmen ända fram tills det blir morgon. Ibland har hon även vakenperioder och vägrar somna om. Dessa kan inträffa både sen kväll och på natten.

Hon har sovit hyfsat hittills,visserligen vaknat ett par gånger för att få nappen eller för att äta men har då somnat om direkt till skillnad från nu.

Nu pratar vi om ett 30-40 tal uppvak varje natt och det börjar bli ohållbart!

Vad ska man göra och varför har det blivit så här?

Orkar snart inte mer!

• Svar på tråden Hjälp,min bebis sover inte!!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att alla barn, även de som tidigare sovit bra, någonstans runt sex månader börjar få problem med sömnen. Med största sannolikhet rör det sig om det femte utvecklingssprånget som även kallas relationssprånget. Det brukar inträffa runt 23:e veckan, men det kan naturligtvis variera beroende på barn.

Under denna fas upptäcker barnet att världen är stor och sig själv som väldigt liten. Det händer även att barn drömmer mardrömmar och mamma/pappas närhet får väldigt stor betydelse för barnets trygghet. Det kan tolkas som att barnet inte vågar somna och vaknar av minsta lilla, vilket mycket väl kan vara fallet.

Mitt råd är att ni, först och främst, utesluter att hon är hungrig och att det inte finns någon bakomliggande orskak som öroninflammation eller dylikt. Finns det inga sådana misstankar skulle jag tro att hon går igenom det femte utvecklingsspårnget och då är det bara att "rida ut stormen".

Det lönar sig inte att försöka påskynda denna utveckling. Tids nog blir hon mer trygg och under tiden behöver hon er tillåtelse att vara klängig, kinkig och svårttröstad. Acceptera att hon behöver er närhet, men träna även på "borta-titt-ut" så hjälper ni henne inse att föremål kan försvinna och komma tillbaka.

Tycker du inte att detta stämmer in på er dotter, tycker jag att du kontaktar er BVC-sköterska som kan göra en mer grundlig beömning.

Mvh Christine

Svar på tråden Hjälp,min bebis sover inte!!