• Alexandra77

Någon som haft en gammal katt med tumör?

Min 13 åriga katt har fått en knöl på läppen, jag ska till veterinär på onsdag, hon jag pratade med på kliniken trodde att det är en tumör. Men ni som haft en äldre katt med tumör, hur har det gått? Vad är det för prognos för en gammal katt med en tumör på läppen? Vet att ni inte är veterinärer men frågar ifall någon har erfarenhet av detta.

• Svar på tråden Någon som haft en gammal katt med tumör?
  • nemo1

Har tyvärr ingen erfarenhet av det men alla tumörer är ju inte elakartade så vi får hålla tummarna för att den går att ta bort så att katten får många bra år till.

• Alexandra77

Ja, jag har googlat lite och det verkar som att chansen att den är godartad är stor och det kan ju hända att det är nåt annat också, vi får ju se på onsdag vad doktorn tror.

• ForReal

Jag har inte haft en gammal katt med tumör, men en ung katt med tumör innanför läppen, vid överkäken. Var jätterädd när vi åkte till vet, men det visade sig vara en godartad tumör. De trodde att det kunde bero på t ex om hon ramlat och slagit sig, då kunde tydligen tumören bildas som en slags ärrvävnad. Den opererades bort och allt gick bra. Ville mest bara inge hopp, och hoppas kissen blir bra oavsett vad det är!

• Alexandra77
    ForReal skrev 2011-07-04 19:27:47 följande:
    Jag har inte haft en gammal katt med tumör, men en ung katt med tumör innanför läppen, vid överkäken. Var jätterädd när vi åkte till vet, men det visade sig vara en godartad tumör. De trodde att det kunde bero på t ex om hon ramlat och slagit sig, då kunde tydligen tumören bildas som en slags ärrvävnad. Den opererades bort och allt gick bra. Ville mest bara inge hopp, och hoppas kissen blir bra oavsett vad det är!
    Tack :) Hade liksom aldrig ens tänkt tanken att någon av mina katter skulle dö av cancer. Måste bara vänta och se vad det blir för diagnos, det är egentligen onödigt att spekulera då det kan vara vad som helst.
  • Alexandra77

Har varit till vet nu och hon trodde att det kan vara ett insektbett och att vi skulle behandla det som ett sådant innan vi börjar söva och skära i knölen, den var dessutom på ett väldigt besvärligt ställe utan extra hud så det skulle bli besvärligt att operera. Knölen är liksom i läppen-hakan. Så han fick två sprutor och vi skulle se en vecka om den blir mindre, om inte så måste vi dit igen.

• ForReal

Åh vad skönt att höra! Eller hur man ska säga, men då antar jag att de inte tror att det är livshotande i alla fall? Hoppas det funkar utan att behöva operera bort *håller tummarna*

Svar på tråden Någon som haft en gammal katt med tumör?