• Anonym (hjälp)

Cancer!

Jag är så knäckt! Har precis fått besked att min morfar fått akut leukemi.

Någon behandling kommer ej göras (pga ålder), mer än blodtransfusion och något mot infektioner. Vad kommer hända nu? Jag vill ha information! Försöker hitta på nätet, men det står bara om hur man behandlar med cytostaika och benmärgstransplantation. 

Så många frågor, kommer det göra ont, hur är sjukdomsförloppet, vill ju kunna hjälpa till på bästa sätt, men vet ej hur!!!

• Svar på tråden Cancer!
  • GullpuckotMe

Usch denna hemska sjukdom!

Vet inte mycket om den mer än att min morfar dog i sjukdomen.

Skickar en stor varm kram! *

• Anonym (Ta)

Ta kontakt med läkaren säg detsamam som du skriver hät

• Anonym (hjälp)
    GullpuckotMe skrev 2011-07-04 14:31:54 följande:
    Usch denna hemska sjukdom!

Vet inte mycket om den mer än att min morfar dog i sjukdomen.

Skickar en stor varm kram! *
    Beklagar! Var det längesen? Minns du något av det?
    Anonym (Ta) skrev 2011-07-04 14:32:41 följande:
    Ja, jag ska göra det, tänkte ändå att någon här (tyvärr) hade varit med om detsamma.
  • GullpuckotMe
    Anonym (hjälp) skrev 2011-07-04 15:17:37 följande:
    Beklagar! Var det längesen? Minns du något av det?
    Anonym (Ta) skrev 2011-07-04 14:32:41 följande:
    Ja, jag ska göra det, tänkte ändå att någon här (tyvärr) hade varit med om detsamma.
    Ja det var länge sedan, jag var nog bara runt 7 år tror jag. minns honom bara på korten men min mamma sa att han inte "tålde" medicinen. men vet ointe om hon mena att medicinen inte fungerade för honom eller ngt.
  • natalie05

min son har haft det. han blev frisk, efter behandling.

• mialee1

Leukemi är en cancerform där benmärgen plötsligt producerar outvecklade vita blodkroppar. Det finns olika typer av vita blodkroppar och leukemin benämns beroende på vilken form av vita som påverkas.
    Hos små barn är Akut Lymfatisk Leukemi den vanligaste formen.
    Leukemi kan antingen vara akut eller kronisk. Akut är just som den benämns, en leukemi som uppkommer snabbt och som har ett snabbt förlopp.

Vita blodkroppars funktion är att skydda mot infektioner. De "sjuka" vita blodkroppar som produceras av benmärgen kallas för blaster. De far ut i blodet och gör ingen nytta. Det som händer är att blasterna tränger undan de blodkroppar som faktist "gör sitt jobb". I blodet finns tre typer av blodkroppar: Vita = kroppens försvar, röda = transporterar syre och koldioxid till/från lungorna till resten av kroppens organ och den tredje typen är trombocyter som lagar våra blodkärl och ser till att sår slutar blöda.

I och med att blasterna tränger undan ovanstående så att de inte får plats får man blodbrist vid leukemi. Immunförsvaret blir sämre, orken blir sämre och risken för blödningar ökar. Ofta dör man av en infektion (t.ex. kan en vanlig förkylning bli en dödlig lunginflammation) eller av en inre blödning. Eller så blir syretransporten så dålig att kroppen inte orkar mer.

Tyvärr så kommer det antagligen gå snabbt utför. Jag är verkligen ledsen för er skull. Du måste krama honom mycket och tänka tillbaka på allt fint ni haft tillsammans.

Massor med kramar.

• Anonym (hjälp)
    mialee1 skrev 2011-07-04 19:06:12 följande:
    Leukemi är en cancerform där benmärgen plötsligt producerar outvecklade vita blodkroppar. Det finns olika typer av vita blodkroppar och leukemin benämns beroende på vilken form av vita som påverkas.
    Hos små barn är Akut Lymfatisk Leukemi den vanligaste formen.
    Leukemi kan antingen vara akut eller kronisk. Akut är just som den benämns, en leukemi som uppkommer snabbt och som har ett snabbt förlopp.

Vita blodkroppars funktion är att skydda mot infektioner. De "sjuka" vita blodkroppar som produceras av benmärgen kallas för blaster. De far ut i blodet och gör ingen nytta. Det som händer är att blasterna tränger undan de blodkroppar som faktist "gör sitt jobb". I blodet finns tre typer av blodkroppar: Vita = kroppens försvar, röda = transporterar syre och koldioxid till/från lungorna till resten av kroppens organ och den tredje typen är trombocyter som lagar våra blodkärl och ser till att sår slutar blöda.

I och med att blasterna tränger undan ovanstående så att de inte får plats får man blodbrist vid leukemi. Immunförsvaret blir sämre, orken blir sämre och risken för blödningar ökar. Ofta dör man av en infektion (t.ex. kan en vanlig förkylning bli en dödlig lunginflammation) eller av en inre blödning. Eller så blir syretransporten så dålig att kroppen inte orkar mer.

Tyvärr så kommer det antagligen gå snabbt utför. Jag är verkligen ledsen för er skull. Du måste krama honom mycket och tänka tillbaka på allt fint ni haft tillsammans.

Massor med kramar.
    Det låter fruktansvärt!!! Men tack ändå för ditt svar, det ger mig lite förståelse för hur det går till. Det låter så otäckt. 

Nu får han ju något som ska hjälpa mot infektioner, men det kanske inte är tillräckligt. Själv är jag ju småförkyld hela tiden (då vi har två småbarn) och det känns ju hemskt då att träffas, men det vill jag ju!

Jobbigt också med barnen, hur ska jag förklara (de är 3 och 2)! Treåringen tror ju att doktorn kan göra honom frisk.
  • mialee1

På sjukhuset brukar de ha väldigt mycket bra broschyrer och böcker som man kan få för att läsa mer om sjukdomen. Jag tycker du ska prata mycket med din morfar, om han vill prata om sjukdomen dvs. Ofta brukar omgivningen runt en cancersjuk bli "tyst" för man vågar inte fråga av rädsla för att såra, medan det den sjuka helst vill är att prata. På barnterapin kan du säkert få råd om hur du ska prata med dina barn.
    Usch för detta! Kram igen.

• byorginalet

vet inte om tråden är vid liv,
    det finns massor att göra säg bara till så ska jag berätta

• Anonym (hjälp)
    byorginalet skrev 2011-12-30 06:24:59 följande:

vet inte om tråden är vid liv,
    det finns massor att göra säg bara till så ska jag berätta

Nej, det finns inget mer. Morfar finns inte mer gick bort i början på december.
  • Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-01-02 16:24:53 följande:
    Nej, det finns inget mer. Morfar finns inte mer gick bort i början på december.
    beklagar verkligen sorgen, vet hur det tjänns att mista sin morfar
Svar på tråden Cancer!