mialee1 skrev 2011-07-04 19:06:12 följande:
Leukemi är en cancerform där benmärgen plötsligt producerar outvecklade vita blodkroppar. Det finns olika typer av vita blodkroppar och leukemin benämns beroende på vilken form av vita som påverkas.
Hos små barn är Akut Lymfatisk Leukemi den vanligaste formen.
Leukemi kan antingen vara akut eller kronisk. Akut är just som den benämns, en leukemi som uppkommer snabbt och som har ett snabbt förlopp.
Vita blodkroppars funktion är att skydda mot infektioner. De "sjuka" vita blodkroppar som produceras av benmärgen kallas för blaster. De far ut i blodet och gör ingen nytta. Det som händer är att blasterna tränger undan de blodkroppar som faktist "gör sitt jobb". I blodet finns tre typer av blodkroppar: Vita = kroppens försvar, röda = transporterar syre och koldioxid till/från lungorna till resten av kroppens organ och den tredje typen är trombocyter som lagar våra blodkärl och ser till att sår slutar blöda.
I och med att blasterna tränger undan ovanstående så att de inte får plats får man blodbrist vid leukemi. Immunförsvaret blir sämre, orken blir sämre och risken för blödningar ökar. Ofta dör man av en infektion (t.ex. kan en vanlig förkylning bli en dödlig lunginflammation) eller av en inre blödning. Eller så blir syretransporten så dålig att kroppen inte orkar mer.
Tyvärr så kommer det antagligen gå snabbt utför. Jag är verkligen ledsen för er skull. Du måste krama honom mycket och tänka tillbaka på allt fint ni haft tillsammans.
Massor med kramar.
Det låter fruktansvärt!!! Men tack ändå för ditt svar, det ger mig lite förståelse för hur det går till. Det låter så otäckt.
Nu får han ju något som ska hjälpa mot infektioner, men det kanske inte är tillräckligt. Själv är jag ju småförkyld hela tiden (då vi har två småbarn) och det känns ju hemskt då att träffas, men det vill jag ju!
Jobbigt också med barnen, hur ska jag förklara (de är 3 och 2)! Treåringen tror ju att doktorn kan göra honom frisk.