• Vitsippa80

Present när man är bortbjuden?

Jag tycker det här med vett och etikett kan vara lite svårt, hur lägger man sig på lagom nivå?
    En sak är t ex det här med en gåva till värdparet, ska man alltid ge det? När man är bortbjuden på middag eller fest tycker jag att det är självklart, även om jag kan tycka det är svårt att komma på något och veta hur mycket man ska köpa.

Men som ikväll så bjöd en av mina bättre vänner in mig och min sambo på lite grill eftersom vi ändå ska vara i trakterna där de bor, hur gör man då? Present eller inte? Vi skulle inte ta med oss nåt för att bidra till maten sa hon men det är ju inte direkt en regelrätt middag vi ska till. Det kom lite snabbt på så nu känner jag mig lite stressad, ska jag hinna köpa nåt efter jobbet eller hur gör man? Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Present när man är bortbjuden?
  • Stårchen

En blomma eller en vinflaska brukar alltid funka. (Om man inte vet att värdfolket är nykterister eller har alkoholproblem)

• Lena

vi har inte med oss något till de vi umgås med ofta om det inte är kalas.

• UntilTheDark

En vinflaska kan ni väll ta med. Passar väll bra till grillningen, så vida de inte är nykterister eller så. 

• Vitsippa80

Tack för svar! Vin har vi hemma och de är inte nykterister så det får bli det så känns det bra. De har två små barn (det har inte vi), brukar ni ta med nåt till barnen också?

• Lena
    Vitsippa80 skrev 2011-07-04 15:38:39 följande:
    Tack för svar! Vin har vi hemma och de är inte nykterister så det får bli det så känns det bra. De har två små barn (det har inte vi), brukar ni ta med nåt till barnen också?
    Nej barnen brukar inte få något
  • UntilTheDark

Nej brukar inte ta med till barnen.  Det är bara när jag hälsar på systerbarnen som jag tar med nått litet, men det är för vi inte träffas mer än nån gång varje/varannan månad. 

• Cia o krabaten

En flaska vin eller kanske bubblande rosé som ni kan dela på som fördrink är väl lagom en sån gång.
    Var bortbjudna på midsommar och då gav jag bort ett tårtfat och en enkel blomma.

Veckan innan hade vi en kollega med familj över på middag för första gången, vi har bara lekt med barnen innan efter jobb osv. Då fick jag en flaska rosé och en finare krukväxt med trevlig kruka till. Kändes omtänksamt!

Svar på tråden Present när man är bortbjuden?