Anonym skrev 2011-07-04 18:44:28 följande:
Det där är väldigt individuellt. För vissa kommer inte kroppen igång ordentligt på en gång och det kan ta upp till 6-12 månader innan kroppen hittar tillbaka (finns tom de som behöver hjälp med andra hormoner för att få igång kroppen). För andra är det precis tvärt om. Man blir snarare lättare gravid direkt efter då kroppen verkar ha "längtat" efter att få köra igång. Lite som en kickstart. Min syster tex tillhörde kategori nr 2 och blev gravid så fort hon slutade med p-ring.
I snitt ligger procenten på ca 25-30 om man har samlag vid ÄL men eftersom att det är ett snitt kan det ta både längre och kortare tid.Snitt i antal månader är 7. Helt uppenbart är vissa mer fertila än andra. Själv är jag en av de som drar upp snittet då det tog 7 år med första men sen var ju nästa oplanerad och tredje blev till på försök tre...haha...jag var altså ofertil men blev mycket fertil.
Vad jag läst kan det tom vara lättare att bli gravid direkt efter MF eftersom att kroppen 1: vill bli gravid igen och 2: Ett MF gör att det blir som en ränsning av all gammal slemhinna och den nya som bildas kan ha väldigt bra kvalité.
Jag är tydligen jättefertil då. Tyvärr har jag fått så mycket infektioner och svullen mage efter aborten, så det kanske har förändrats...
Det kan ju bero mycket på killen också, tänker jag särskilt i mitt fall, därför att för några år sedan hade jag oskyddat sex under 1 års tid men den pojkvän jag hade då. Men jag blev inte gravid. Detta kan precis lika gärna ha berott på att han hade dålig kvalitet på spermierna, som att vi aldrig prickade in ägglossningen, till att han aldrig kom i mig. Vi hade bara sex en gång i månaden ungefär och det var bara när jag kände att det var en sk. "säker period" vilket jag anser är när man ska få mens och det är bara 1 eller 2 dagar kvar till den kommer (något jag alltid brukar känna på brösten som då är som en påse med puttekulor i).
Det här med fertilitet är intressant, men jag tycker de ska testa killarnas sperma varför inte regelbundet, så man inte har lite bättre koll. Tänk om man har en kille som har jättedålig sperma, då kan man väl skippa hormoner och köra på säkra perioder. Och har man en kille som har sån sperman som min nuvarande så kanske man ska köra med både spiral och kondomer!!!
Det ska komma igång snabbt efter missfall ja, men det beror väl på om man har fått infektion eller inte i samband samt andra individuella skillnader