Tidiga sammandragningar i förra graviditeten - oro inför denna!
Hej Barnmorskan!
Jag är 33 år och har ett barn sedan tidigare som är två år nu. I förra graviditeten hade jag stora problem med sammandragningar. Sammandragningarna kom i princip så fort jag rörde på mig - varje gång jag klev i eller ur bilen, satte mig ned, reste på mig från sittande osv. Det började i vecka 16, och redan från v.17 kunde jag inte promenera i normal takt och jag fick sluta cykla helt. Jag blev sjukskriven på deltid från och med vecka 23. På eftermiddagarna/kvällarna när jag kom hem från jobbet brukade sammandragningarna komma med fem minuters mellanrum, när jag låg hemma i soffan och vilade. I vecka 29 var det som värst och jag blev sjukskriven helt i en vecka och beordrad vila. Sammandragningarna fortsatte, men som tur var påverkades aldrig livmodertappen. I vecka 36 ungefär avtog sammandragningarna och jag fick lite rörelsefrihet igen. Jag födde en vecka tidigare än beräknat dvs helt normalt.
Nu är jag gravid igen och väldigt nervös över hur det kommer bli den här gången. Vilka råd kan du ge mig? Om man haft dessa problem en graviditet - får man det då även påföljande graviditeter? Om jag får sammandragningar igen - kan jag då känna mig lite lugnare eftersom jag vet att det gick bra förra gången trots alla sammandragningar? Eller kan man begära att få gå på hyfsat regelbundna kontroller av livmodertappen så att man i alla fall kan försöka låta bli att oroa sig mellan gångerna?
Den här gången har jag ju en två-åring att ta hand om, kommer inte vara läge att vila ändå...
Tack på förhand!