• Analoga

Hur ofta duschar era barn (6 år o uppåt) nu under sommaren?

Min 7-åring duschar i princip varje kväll nu under sommaren. Hon är ute heldagar mest; blir svettig och så ska det ju smörjas med solkräm. De blir ju mer smutsiga också när de har mindre kläder på sig.

I vanliga fall, vinterhalvåret, duschar/badar hon ungefär 2-3 ggr i veckan bara.

Hur ofta duschar ni era barn nu under sommaren? Vill bara kolla om jag överdriver; för jag är själv väldigt renlig av mig

• Svar på tråden Hur ofta duschar era barn (6 år o uppåt) nu under sommaren?
  • Altruism

Fortfarande 2-3 gånger per vecka om de inte är synligt skitiga på kvällen (vilket de ÄR!). Så den här veckan har det faktiskt blivit varje kväll..

• Elenas hasselbackspotatis 86

har inga egna barn, men duschar mina brorsbarn (som bor över här några veckor) varje kväll pga smuts och svett och saltvatten

• Luktärten

Varje dag året om. Efter en dag på skola/fritids med allmänna toaletter tycker jag att det är fräscht att duscha av sig eller bada. Nu på sommaren med mycket utomhuslek och bad så är hon helt enkelt väldigt skitig.

Håret tvättas 2ggr/vecka. Har det badats i klor eller salt tvättats håret då också.

• ImseVimsig

Oftare på sommaren, helt klart. Ibland varje kväll, ibland 2 gånger i veckan.

På terminerna duschar de med hårtvätt 2 gånger i veckan (simträning)

Jag försöker att inte duscha dem för mycket pga torr hud/eksem.

• Vila

I stort sett varje dag eftersom de badar i klorvatten nästan varje dag.

• sextiotalist

När mitt barn var i den åldern så var det efter behov, men eftersom han har väldigt torr hud så försökte vi glesa ut det. Det är samma sak, max tre ggr i veckan vintertid, annars så är huden som sandpapper

• pigglet

De duschar 1 gång/vecka under vintern. Blir väl lite oftare nu, beroende på aktivitet. Men knappast mer än 2 gånger/vecka i alla fall, om vi inte varit på sandstranden fler dagar än så.

• Analoga
    pigglet skrev 2011-07-04 21:17:20 följande:
    De duschar 1 gång/vecka under vintern. Blir väl lite oftare nu, beroende på aktivitet. Men knappast mer än 2 gånger/vecka i alla fall, om vi inte varit på sandstranden fler dagar än så.
    Blir de inte svettiga och kladdiga av solkräm osv?
  • pigglet
    Analoga skrev 2011-07-04 21:37:01 följande:
    Blir de inte svettiga och kladdiga av solkräm osv?

Tja, det antar jag... Svetten vädrar de väl liksom bort när de är ute kanske? Solkräm använder vi bara lite på armar och underben på tex stranden, eller om vi är ute hela dagen i gassande sol. Den nöts väl liksom bort under dagen?

Låter väl som att vi är värsta lortgrisarna, men de luktar inte svett eller ser smutsiga ut. Vet inte hur de bär sig åt?

Svar på tråden Hur ofta duschar era barn (6 år o uppåt) nu under sommaren?