• srka

Värt att ta med bil till Visingsö?

Ska ta färjan över till Visingsö över dagen med familjen i sommar. Vi har två barn som är 6 och 4. Vi vet ingenting om sevärdheterna på ön och vad som kan tänkas intressera två små barn. Vad ska vi se och är det långt för barn att gå i mellan. Ska vi ta med bilen eller funkar det ändå? Visingsborgs slottsruin känns som ett givet mål i alla fall men finns det fler? Remmalag- häst och vagn kanske räcker för att komma runt till det man ska se. Funkar det? Mysig dag som ska varvas med mat, fika och upplevelser för barn med spring i bena är det vi tänkt.  Många frågor, så jag hoppas på många bra svar. Tack.

• Svar på tråden Värt att ta med bil till Visingsö?
  • Lena

kan man ens ta över bil till visings ö?
    det enda jag vet är ruinen och remmalag men det och picknick och bad borde roa en hel dag.

• srka

Det finns en bilfärja med bilpriser så det borde finnas.

• pinkdoll

Ja man kan ta bilen , och jag hade rekomenderat det .. det finns massvis att se , och gångavståndet är jobbigt för barn speciellt kan jag tänka mig , så jag hade lätt tagit bilen över :) 

Finns ju som sagt ruiner som är spännande , det höga tornet/byggnaden man kan gå upp i  ,mysiga cafer, härliga stränder med kanonfina stenar man kan plocka , som är lena som en bebis rumpa hehe .. samt remmar lag som är en favorit , har dock inte åkt på många år nu..men den har jag för mig åker bara en viss runda och sen tillbaka , mest för å " se saker på vägen " , sen stannar den vell dock vid det höga tornet..sen kan jag inte komma på flera ställen man kan kliva av på ..

åhh blir riktigt sugen att ta en tripp över någon helg nu :) ha så trevligt !!  

• Anne69

Jag hade avstått bilen! Men tagit med vagnen!

En dag på Visingsö är ju som gjord för att åka remmalag (då kommer ni till alla sevärdheter) och två småttingar kommer tycka det är mkt spännande bara med hästarna. Sen finns en jättefin örtagård som man kan vandra runt i - inte långt från fräjeläget. I färjeläget finns också mesta maten och glassen så ni behöver inte någon bil. Rekommenderar doch en vagn (om ni har någon kvar) för skjutsning av packning (picnicfilt?) och trötta barn. Ha det så trevligt!

• Cecci78

Det är eller var väl i alla fall "förr" vanligast att hyra cyklar. Att ha bil på Visingsö när man är där över dagen är inte mysigt alls, då missar man hela atmosfären.

• srka

Tror vi avstår bilen. Vi har ingen vagn att ta med så vi håller oss på lagom (barn)avstånd från hamnen. Vad rekomenderar ni att vi ska se? Remmalag är givet men finns det något annat inom rimligt avstånd?  Mysiga caféer,badplatser, ruiner mm. Tack.

Svar på tråden Värt att ta med bil till Visingsö?