• Läntandelavendel

Godistårta...hjälp!

Min dotter fyller år o i helgen blir det stort kalas. 
    Jag har tänkt göra en tårta av tre bottnar stora som långpannor,
    täcka tårtan m grädde o dekorera den med fullt av lösgodis, det ska bli en riktig
    godistårta.

Behöver nu lite tips för att den ska bli så bra som möjligt!! Sist jag gjorde en tårta var det förra året till kalaset då, så jag är ingen som bakar ofta så att säga. Alla tips e varmt välkomna!!

1. Vad fyller jag lagren med?
    Mina egna idéer är:
    *ett lager: jordgubbsmousse med hackade bär i (tex jordgubbar, hallon, vinbär)
    (ska man ha "ren" mousse i så fall eller blanda in grädde i den också?)
    *andra lagret: kokad kondenserad mjölk (dvs kolasås) med skivande bananer o krossad maräng (kanske lite grädde där med?)
    *tredje och sista lagret, dvs toppen på tårtan, utbredd sylt (hallon/rabarber) och sen grädde
    och sen en massa lösgodis snyggt dekorerat

Kan detta bli gott eller låter ngt fel?? Jag har som sagt nästan aldrig bakat tårtor så jag tar tacksamt emot kommentarer på hur det kan bli så gott som möjligt!!

2. Kan man dekorerar med lösgodiset dagen innan eller e det bättre o göra det samma dag som tårtan ska serveras?

Tack på förhand!! 

• Svar på tråden Godistårta...hjälp!
  • Vinxen

Ingen aning men det lät sjukt gott! Du fick mig extremt tårtsugen!

• CinnamonMai

Dekorera samma dag, så nära kalaset som möjligt, annars finns det risk att godiset smälter och färgar av sig på grädden...

• MorsningKorsning

Jag skulle nog satsa på lite mindre söta fyllningar så att inte tårtan blir för söt! Jordgubbsmousse med massor av jordgubbar funkar (eller en mild vaniljkräm om du tar bärfyllningen jag föreslår strax) men istället gör kolasåsen skulle jag ta bär och frukt, blanda frysta bär och banan länge så får du en sorbéliknande och syrlig fyllning som är bra! Till den tredje skulle jag bara ta grädde och skippa sylten.

Godis och grädde läggs på samma dag, fyllningarna dagen före - det tycker jag är bäst!

• mialee1

Om du ska ha en massa godis på tårtan skulle jag inte ha så mycket sött i lagren, eller bre det tunt. Välj antingen mousse eller kola/banan-fyllning (ja du kan blanda mousse med grädde). Ta vaniljcéme mellen ett av lagren istället. Om du vill ha sylt och grädde på toppen blir det nog snyggast om du blandar sylten med grädden, men igen, tillsammans med godiset kan det bli för mycket av det goda :) Du skulle kunna färga grädden med röd karamellfärg så får du en rosa tårta. Grädde kan dock bli lite "besk" av karamellfärg så då kan faktiskt nån matsked socker i grädden vara bra.
    Godiset vill du inte lägga på förrän precis innan. Godis har en tendens att "smälta" på tårtan om det läggs på för tidigt och då blir det inte lika tjusigt.
    Lycka till, den kommer säkert bli jätte-smarrig!

• Läntandelavendel

oh tack så mkt för responsen :))

Ok jag har tagit till mig av det ni skrivit o inser att tårtan nog kan bli för söt med alla dessa lager plus
    lösgodis. Tack för att ni öppnat mina ögon (och mina smaklökar ;) )

jag gör nog såhär i stället efter tips från er:

Första lagret: ren jordgubbsmousse med hackade jordgubbar i
    Andra lagret: frysta bär (hallon och röda vinbär) blandade med banan
    Sista lagret: Bara vit grädde

Låter det ok??

(Tycker kolasåsen med banan o maräng lät sjukt gott men för mkt av det goda kan väl bli....)

E det för mkt bärigt i de lager jag skrev ovan?

Jag kommer göra tårtan dagen innan men sätta på grädde o lösgodis samma dag!

Tar tacksamt emot fler kommentarer! 

• Envira

Om du ska ha den där kolafyllningen med banan osv så passar inte bären in riktigt. Skulle föreslå ananas i de andra lagren då, eller bara banan i de andra lagren. Med godis ovanpå blir det söt och god ändå.

Svar på tråden Godistårta...hjälp!