• ramsylina

dricker inte mjölk?

min 2,5-åring dricker inte mjölk. Han tycker inte det är gott, har aldrig gjort det, utan vill ha vatten istället. Inte heller vill han ha ost på smörgåsen.

Undrar nu om han får i sig tillräckligt med kalcium? Borde man ge honom nåt annat eller hur gör ni vars barn inte heller gillar mjölk? Han äter ju smör på mackan och grädde de gånger vi äter våfflor, men det är ju inte särskilt ofta...

Han kommer säkert börja dricka mjölk så småningom men det är just nu som jag funderar över. Han är lite liten om jag jämför med andra jämnåriga pojkar, fast ligger ändå bra till på sina kurvor så det är inget sånt, men man funderar ju ibland om de får i sig som de ska av allting..

• Svar på tråden dricker inte mjölk?
  • Kanskedinsyrra

äter han välling? det innehåller ju åxå mjölk.
    Glass?
    fil? Creme fraiche?
    Kolla med BVC!

• ramsylina

han äter inte fil, oboy eller liknande. glass gillar han ju men det får han inte varje dag. Flört

däremot dricker han välling ofta både morgon och kväll. men är det mjölk i det? måste vara nåt mjölkpulver då eller, för man blandar ju med vatten? men om han får i sig mjölk därigenom borde det ju vara lugnt för han dricker alltid på kvällen och ganska många mornar oxå....

• fru sjunfors

Jag slutade dricka mjölk runt 2 år. Tror de sa att bara jag äter typ fil/yoghurt/smör/ost så skulle det inte vara någon fara. Nu såg jag att din son inte gillade det så mycket heller så då vet jag inte riktigt

Men jag dricker fortfarande inte mjölk och har inte haft några kroppsliga problem i min uppväxt

• ramsylina

smör älskar han, så det brukar jag låta han bre på lite extra på mackan om han vill :) han är som sagt ganska liten så det känns som att lite extra smör på mackan inte kan skada utan snarare hjälpa han...

• cicci85

Min son dricker inte heller mjölk, han har inte heller mjölk i gröten och äter bara fil och yogurt på helgen... Äter inte så mycket ost och äter inga såser... Har faktiskt inte tänkt så mycket på att han borde få i sig mer mjölkprodukter. Men i länder som inte dricker mjölk, hur får de i sig tillräckligt med kalcium?

Är det värt att ge honom ett glas o´boy varje dag bara för att han ska få i sig mjölk?

• pp08

Välling är gjort på mjölkpulver och är dessutom "berikat". Så han får nog i sig det han behöver så länge han dricker välling, samt får bra mat resten av dagen.

♀ 090619
  • Binan

Finns ju även mycket "gömd" mjölk i matlagningen som även de räknas. tex när man gör pannkakor blir de massa mjölk :)
    potatisgratäng gjord på grädde kanske, vi dricker inte mjölk här heller. Jag gör smoothies till vår son med olika mjuka frukter utblandat i fil, får dricka med sugrör och de älskar han!

• Gaytjej
    Binan skrev 2011-07-04 22:10:08 följande:
    Finns ju även mycket "gömd" mjölk i matlagningen
    Precis. Vi har mjölk, creme fraiche eller grädde i i stort sett all mat vi lagar!

Annars har vi en liten 1,5-åring som inte heller dricker mjölk om han får det i sin kopp. Men han har däremot inga problem att sleva i sig mjölken på havregrynsgröten (och jag brukar förresten också ha lite mjölk istället för bara vatten när jag gör gröten). Jag skulle kunna tänka mig att mjölk hade gått ner ifall han fått äta kräm någon gång också?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • pigglet

Välling innehåller nästan lika mycket kalcium som mjölk. 3 dl välling motsvarar 2 dl mjölk tror jag det var. Dagsbehovet av kalcium täcks om man dricker 3 dl välling morgon och kväll + lite till (tex grädde/mjölk i tex pannkakor/gröt/creme fraich/smör/ost på tex gratäng osv)

Ananrs finns det ju kalktabletter. Eller kolla om han gillar havremjölk bättre, den finns kalciumberikad.

• LillaBlomman1

Min 2-åring är likadan. Han gillar inte mjölksmak, inte ens glass. Men yoggi och välling funkar. BVC sa att kalcium får han nog i sig ändå, man kan ju hoppas iallafall att det vänder någon gång.
    Oroa dig inte för mycket, be om råd från dietisten på BVC annars, reccept på mat som är bra.

• såärdet

har två barn 10 och 11 år. 11-åringen har inte druckit mjölk på 3 år, inte heller oboy eller yoghurt men han är jättefrisk så jag oroar mig inte det minsta för honom.

Vi höll upp några månader med mjölkprodukter för att se om han möjligen hade laktos eller så men efter tester hade han inte det, men efter den perioden var det han själv som sa att han inte ville börja dricka mjölk eller oboy igen.

Svar på tråden dricker inte mjölk?