• Nork

Smultronställen på Österlen/skåne

Då var det dax att besöka vackra österlen och Skåne igen. Kommer åka kusten ner och sedan bege oss till Ystad och avsluta med Malmö. Det är jag, sambon och vår 2.5 åriga dotter.
    Finns det någon som har tips på vad vi inte ska missa.  Bästa stranden, campingen, glassen, fikastället. Ja allt vad vi bör göra. 

Nu vet jag att det här med smultronställen är ett känsligt ämne. Men om ni har nåt litet vore jag jätte glad :)

Är det fint väder kommer vi vilja vara på stranden, vi kommer campa och käka ute på kvällen. Ta en tur på em när man tröttnat på stranden och se oss om.
    Vid sämre väder blir det till å se sig om mer, ta in på vandrarhem, hyra rum eller liknande. 

• Svar på tråden Smultronställen på Österlen/skåne
  • Nork

Och gärna ett tips på vägen så  att säga, från Östergötland till Österlen, eller från ystad till Malmö...

• Lena

brios lekoseum i Osby, men ta med något att göra för de vuxna...
    Vi var där i fjol när dottern var två oc hon ville aldrig gå.

• Nork

Tack för era tips!
    Någon mer?

• Nork
    cärröförfän skrev 2011-07-06 12:35:50 följande:
    finns inget bra med österlen eller skåne i allmänhet. fyfan vad jag ångrar att jag flyttade hit.
    oj tråkigt att höra. Jag tycker det är jätte vackert där nere!
  • VärldensbästaH

Men du, ni har väl bokat boende på Österlen? jag tänker det är ganska fullbokat under högsäsong om ni tänker vandrarhem och liknande?

Vi har sommarhus utanför Ystad, vi brukar ta ett häfte/tidning som heter "Österlen" har jag för mig, lite osäker på namnet men den finns att ta utanför butiker, turistbyrå osv och har massor av tips, bla uppdelat på datum.  
    Vårt "problem" när vi är nere är snarare att hinna allt vi vill än att man är sysslolös

• Nork

nix pix :) Vi räknar med att det är fint väder så man kan slå upp tältet. Om vi märker att vädret kommer vara kasst hela veckan så stannar vi hemma eller åker dit solen är :) Hatar att vara på semester när vädret inte är så bra...
    Är det dock varannandags väder så funkar det att tälta. Men öser det ner en hel vecka så kan vi lika gärna bli hemma.  

• EeMe

"fiket" olof viktors utanför tomellila. googla - de har en bra hemsida

Kivik är ju alltid genomysigt men en fin liten strandi Vitemölla

Kan inte så mycket om tvååringar dock... Rekommenderar en turistinfo när ni kommer ner, de brukar varahjälpsamma å bra, och det är ju toppen att ni inte är så uppbokade...

• Nork

Tack, ja turistinfo är ju till för att utnyttjas! Det brukar ju finnas mycket broschyrer väl på plats.

• VärldensbästaH
    EeMe skrev 2011-07-06 21:32:07 följande:
    "fiket" olof viktors utanför tomellila. googla - de har en bra hemsida

Kivik är ju alltid genomysigt men en fin liten strandi Vitemölla

Kan inte så mycket om tvååringar dock... Rekommenderar en turistinfo när ni kommer ner, de brukar varahjälpsamma å bra, och det är ju toppen att ni inte är så uppbokade...
    Ja precis, det tänkte jag också tipsa om- jättemysigt (fast det ligger utanför Ystad, men det är ju inga direkt avstånd på Österlen... ;)

http://www.olofviktors.se/index.jsp?id=1&akt=1&sub=0&lang=se
  • EeMe
    VärldensbästaH skrev 2011-07-07 09:35:39 följande:
    Ja precis, det tänkte jag också tipsa om- jättemysigt (fast det ligger utanför Ystad, men det är ju inga direkt avstånd på Österlen... ;)

www.olofviktors.se/index.jsp?id=1&akt=1&sub=0...
    hahah - du ser, jag har inte koll Men men, därnere i krokarna i alla fall, som sagt, det är ju inga avstånd!
  • karet

Tosselilla i tomelilla, superkul för hela familjen.
    Sommarrodel utanför Örkelljunga.

• Bosse01
    Nork skrev 2011-07-04 20:54:31 följande:
    Då var det dax att besöka vackra österlen och Skåne igen. Kommer åka kusten ner och sedan bege oss till Ystad och avsluta med Malmö. Det är jag, sambon och vår 2.5 åriga dotter.
    Finns det någon som har tips på vad vi inte ska missa.  Bästa stranden, campingen, glassen, fikastället. Ja allt vad vi bör göra. 

Nu vet jag att det här med smultronställen är ett känsligt ämne. Men om ni har nåt litet vore jag jätte glad :)

Är det fint väder kommer vi vilja vara på stranden, vi kommer campa och käka ute på kvällen. Ta en tur på em när man tröttnat på stranden och se oss om.
    Vid sämre väder blir det till å se sig om mer, ta in på vandrarhem, hyra rum eller liknande. 
    Såna här smultronställen kan man hitta och samla/dela på en nystartad webbplats som heter Spotilove (spot I love) spotilove.com - det finns också gratis appar för iPhone och Android
  • firewoman

Stenshuvud har en fantastisk strand. Pizzeria Friden gör fantastiska pizzor. Den med honung, chevre och valnötter kan jag fortfarande känna smaken av... Kiviks musteri är värt ett besök. Äpplespelet som barnen köpte i museibutiken har hängt med i många år och vi har lärt oss massor av äpplesorter på köpet.
    Olof Viktors kafé är ett måste. Köp deras tranbär med apelsinsmak. Slår vilket plockgodis som helst. Och deras müsli, och deras kolakakor och deras limpor... nu blev jag akut hungrig.
    Brösarps backar är jättefint. Där bor Bregottkossorna och där spelas reklamen in. Handelshuset Stärkan i Kivik är värt ett besök. Bures fisk vid hamnen i Kivik.

Svar på tråden Smultronställen på Österlen/skåne