• Anonym (Sjuksköterska)

Påverkar min graviditetspenning min SGI?

Hej!
    Jag väntar barn den 22 oktober, jag gick upp i arbetstid från 90% till 100% den 1april i år för att höja min SGI.
    Jag har skickat in mina uppgifter om inkomst där det står vad jag tjänar både på min deltidstjänst på 90% och på min ökade tjänstgöring på 100%. Jag hade alltså för avsikt att arbeta heltid minst 6 månader.
    Nu är det så att jag har ett fysiskt tung arbete och kände att jag inte kommer klara av att arbeta till 11 dagar för beräknad förlossning så jag sökte därför om graviditetspenning i slutet av maj och denna blev beviljad från och med 23 augusti.
    Kommer min SGI påverkas av att jag tar graviditetspenning? jag hann ju aldrig att arbeta 6 månader på heltid.
    Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-04 21:04
    Blir min SGI beräknad på heltidsinkomsten?

• Svar på tråden Påverkar min graviditetspenning min SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller för att man ska få en SGI på heltid ska avsikten vara att arbeta 6 månader eller mer.

Nej, din SGI påverkas inte av att du har fått graviditetspenning beviljad, utifrån de uppgifter du har lämnat låter det som att din SGI blir beräknad på heltidsinkomsten.

Läs mer i bifogad länk:
    http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/sgi_4080a_sjukpenninggrundande_inkomst_information_for_dig_som_ar_anstalld.pdf

För att få veta vad som gäller i ditt ärende ber jag dig ringa vårt Kundcenter 0771-524 524.

Hälsningar
    Maja, handläggare

Svar på tråden Påverkar min graviditetspenning min SGI?