• Kary

Hur få rent en vidbränd kastrull?

Lyckades helt glömma bort att jag höll på att koka bönor idag, och det resulterade i en massa rök, elände och en vidbränd kastrull. Ser inte alls fram emot att stå och skrubba den ren på vanligt sätt...finns det något medel som man kan hälla i, eller har någon något annat tips på hur man lättast får rent en vidbränd kastrull?

• Svar på tråden Hur få rent en vidbränd kastrull?
  • lejone

Ton med Yes o lite vatten o skrubba skrubba skrubba.

• Helene33

Lägg i vanligt diskmedel och vatten koka upp det låt det koka en bra stund sedan går det lättare att göra rent
    Lycka till

• Monstermamman

Låt ligga i blöt i hett vatten och gnugga sen med sockerbitar.

• Lillklillen

gnugga med sockerbitar då får du bort allt i kastullen

• Kary

Tack för tippsen. Ska testa. Allt för att inte stå och skrubba i flera timmar! :)

• Henax

Det finns nån spray som heter typ "YES POWER", en grön flaska, som är helt suverän!
    Brände en gratängform för en vecka sen, sprayade på och lät det dra typ en halvtimme och sen var det bara att skölja bort allt klegg! Mycket smidigt!

• vicksvicks

gnid in med rikligt med ketchup och låt stå i några timmar, skrubba rent med svinto. ketchup är frätande och bra att göra rent smycken med. låt det bara inte torka eller stå för länge.

• pepsimax

Tänkte oxå tipsa om Yes Power spray,helt suveränt.Hade på grill gallret i somras o den blev som ny,nåt att tänka på för kommande års grill partyn(låångt kvar ja vet)

• Frågis

Sockerbiten fungerar klockrent!

• Mountains

Skriver under att sockerbitar är suveräna. Sedan är det ju billigt och miljövänligt!

• väntar o längtar

Yes Power säger jag.

Tar du maskindiskmedel och blötlägger kastrullen så se till att du inte glömmer den över natten eller så - det är nämligen så starkt att det kan fräta sönder kastrullbotten helt.

• MayaS

Fick detta tipser från en Kock. funkar klockrent!!

Ta i vatten i den vidbrända grytan/kastrullen så att det täcker botten... strö sedan vanligt pulver diskemedel i grytan... låt stå över natten och då har allt det brända lyft från botten.. ta daaa.. klart!!

• Kary

Hmm...har tyvärr inget maskindiskmedel...men jag har sockerbitar.

Svar på tråden Hur få rent en vidbränd kastrull?