• gummalottan

Varför låter man bli att sprätta slitsen?

Här finns ju gott om folk att fråga, och jag har grunnat länge över detta: många kjolar och kavajer har slitsar/sprund. De finns för att öka rörelsevidden, eller bara för att det är snyggt kanske När man köper ett plagg sitter det ofta ett stort stygn längst ner i slitsen, jag antar att det är för att plagget ska hålla formen tills det är köpt. Men det stygnet ska sprättas bort! Jag ser massor av människor med snygga kjolar och kavajer som ser rätt fåniga ut eftersom det stora stygnet sitter kvar. Plagget faller inte snyggt, och det rör sig inte fint heller; det blir lite som en korvande ballong.

Det är inget stort bekymmer för mig, jag blir mest förundrad över att man missar ett sån sak. Finns här någon med synpunkter?

• Svar på tråden Varför låter man bli att sprätta slitsen?
  • gummalottan

Attans... men du kan mycket väl vara något på spåren!

• Loriyana

Lol, jag tror folk bara glömmer bort det. Har hänt mig en gång faktiskt...kom på sen att tusan också, jag hade glömt sprätta slitsen!

• CocoC

Jag tror inte att folk glömmer utan jag tror att folk inte vet att stygnet ska bort. De tror att det är en modedetalj i plagget

Precis som många män inte vet att den lilla lappen med kavajens märke som sitter på ärmen också ska sprättas bort... 

• Bonanza

Fast jag tycker att pennkjolar (som jag främst har) sitter mycket snyggare med slitsen ihopsydd. Annars glider den lätt upp eller blir för "vid" längst ner. Så jag brukar försöka sy igen min när den har gått upp.

• Loriyana

Det jag undrar över är varför det finns ett stygn där överhuvudtaget? Är det verkligen för att plagget ska hålla sin form? Ett annat mysterum för mig är varför de syr ihop fickorna?? Det är många gånger jag fått sprätta upp fickorna på plagg jag köpt. Varför?

• Krake
    Bonanza skrev 2011-07-04 23:15:16 följande:
    Fast jag tycker att pennkjolar (som jag främst har) sitter mycket snyggare med slitsen ihopsydd. Annars glider den lätt upp eller blir för "vid" längst ner. Så jag brukar försöka sy igen min när den har gått upp.
    Men en hopsydd slits är ju någon annat än en med ett slygn längst ner bara. Knappast snyggt.

Min pet peeve är annars folk so inte tar bort synliga tvättlappar. T ex en genomskinlig, kanske glest stickad kofta, och så se man den vita tvättlappen lysa emot en. Schnyggt. 
    Moster, inte monster.
  • Thursday

Det är samma människor som inte tar bort märket på kavajärmen och klisterlappen på finglasen. Men man ska inte förakya okunskap. Sägs det.

• Flutterby
    Loriyana skrev 2011-07-05 07:23:56 följande:
    Ett annat mysterum för mig är varför de syr ihop fickorna?? Det är många gånger jag fått sprätta upp fickorna på plagg jag köpt. Varför?
    Ja varför? Jag undrar hur många som inte fattar att man ska sprätta upp fickorna?
  • HEARM
    Skäms för att vi "jag" är tröga idioter. hehe skulle aldrig komma på tanken o sprätta upp nåt på ny inköpta kläder :S
  • CocoC

Kommer du inte ens på tanken när du ska stoppa ner nåt i fickan?

• Thursday
    ScarlettO skrev 2011-07-05 10:08:06 följande:
    Kommer du inte ens på tanken när du ska stoppa ner nåt i fickan?
    Fast jag gör aldrig det på kavajer, jag är en fickmänniska. Skulle jag ha chansen skulle jag direkt gå runt med så mycket grejer i fickorna att det ser ut som om jag har två tennisbollar inopererade.
  • CocoC

Men då passar det ju dig ganska bra att fickan är ihoptråcklad :)

• Thursday
    ScarlettO skrev 2011-07-05 12:23:54 följande:
    Men då passar det ju dig ganska bra att fickan är ihoptråcklad :)
    Jeppjepp. Fast med risken att jag ser okunnig ut förstås
  • tahira

Fast jag tycker att det känns fräscht att fickorna är ihopsydda, så att det inte ligger något snuskigt däri eller så Eller att folk som provar stoppas händerna i fickorna och kanske har ofräsha händer. Eller så...

• Sapato

Tycker kavajen tappar formen när man sprättar upp fickorna så gör det inte

• GulTussilago
    Flutterby skrev 2011-07-05 09:46:10 följande:
    Ja varför? Jag undrar hur många som inte fattar att man ska sprätta upp fickorna?
    Jag trodde att det var för att de skulle hålla sej snyggare. Fickorna är väl mest tänkta som prydnad? Man ska väl inte gå runt med massa skrot i fickorna, möjligtvis ett vackert fickur i bröstfickan på västen
  • straw2008

Sprättar aldrig upp fickorna då kläder får sämre passform då.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Tonårsmamman1
    Flutterby skrev 2011-07-05 09:46:10 följande:
    Jag sprätter aldrig upp fickor på kavajer. Anledningen till det är om de är stängda kan man inte lägga saker i fickan. Om man t ex lägger nycklar eller liknande i en kavajfickan, blir den jätteful. Likadant om man går med händerna i kavajfickan, då buktar fickorna ut. Ser fult ut tycker jag.
  • Eleator

Jag skulle inte använda fickorna på kavajer till något, så dem brukar jag lämna ihopsydda faktiskt. 

Svar på tråden Varför låter man bli att sprätta slitsen?