Sambo vs gift
Vad är fördelar respektive nackdelar med att vara sambo eller gift?
Vad är bäst tex för barnen?
Också undrar jag om jag vill ha samma efternamn som min sambo men vi itne vill gifta oss hur går det till? Nån som vet?
Kramen!
Vad är fördelar respektive nackdelar med att vara sambo eller gift?
Vad är bäst tex för barnen?
Också undrar jag om jag vill ha samma efternamn som min sambo men vi itne vill gifta oss hur går det till? Nån som vet?
Kramen!
Tjo!
Om du vill ha samma efternamn så måste du ansöka om det på skatteverket.
Jag ser nästan bara fördelar med att vara gift nu när man har barn ihop. Det känns tryggare, jag vet att barnen och alla mina saker hamnar hoss deras pappa och att allt känns mer ordnat liksom. Man behöver inte tänka så mycket på vad som kommer att hända ifall...
Kan inte se några nackdelar med att vara gift med barnens far.
Sambo funkar väl också om man heldre vill det. Tror inte att det är någon skillnad nästan.
Lite flummigt svar men jag är trött.
största skillnaden är väl att barnet ärver dig om du dör ogift
Varför vill du ha samma efternamn, men inte gifta dig ? Är det inte smidigare att gifta er då?
Juridiskt sett är det mycket smidigare att vara gifta om man har barn.
Nackdel skulle väl vara möjligtvis att det tar ett år (mer?) att få igenom skilsmässan om det skulle gå dithän.
Vi vill inte stå och lova varandra massa saker framför en gud vi inte tror på. Dessutom är vi "skilsmässobarn" bägge två och ser inget positivt med själva grejjen.
Men vi resonerar som så at om det skulle gynna vår son mer att vi vigde oss än att vi bara är sambos så kör vi borgeligt.
Jag vill ta hans efternamn så vi alla heter samma sen, hela familjen.
Ok, läste någonstans att pappan måste söka vårdnaden om barnet om man inte är gifta. Eller nåt sådant. Är inte helt hundra.
Som gift har man försörjningsplikt mot varandra och man ärver varandra om den ene skulle dö, vid skilsmässa är det hårdare regler vad gäller att dela på alla tillgångar som man inte skrivit äktenskapsförord om. Om man delar på sig som sambo så delar man bara på det som är köpt för gemensamt bruk, men enskild egendom kan man ta med sig odelat. Typfallet som brukar tas upp är när mamman betalar kläder och mat till barnen och pappa köper en sommarstuga till familjen, vid en skilsmässa har mamman rätt till halva värdet av sommarstugan men inte om man delar på sig som sambos. Om jag har fattat det rätt.
Just det - du vet väl att statistiskt sett så är det fler samboskap som spricker än äktenskap?
Det skulle ju kunna bero på att det är färre människor som gifter sig...?