• kokos

Hur vänja med kalsonger/trosor????

Håller på att potträna min 2,3 åring. Det går jättebra, MEN har han kalsonger på sig så kissar han i dom! Är han helt naken så går han så ordentligt på toaletten....

Hur ska jag vänja honom vid kalsonger och få honom att förstå att det INTE är en blöja??? Någon mer som haft detta problemet?? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Hur vänja med kalsonger/trosor????
  • Återkommande gäst

De märker ganska snart att det inte är så skönt med kissiga kalsonger/trosor.

Låt honom gärna välja ut några nya kalsonger själv i butiken och prata lite om att det är bättre att kissa på pottan än i de nya fina kalsongerna ("för då blir ju Byggare Bob, Ben 10 eller vem det nu är på kalsongerna blöt")

• Findusfideli

Vi tar det lite pö om pö. Just nu går gossen "kommando" i byxorna och tids nog kommer vi att införa kalsonger.

• norgesessan

Vår 2.5 åring kissar också gärna i trosorna, och nästan alltid när hon har blöja, men annars har hon inga olyckor längre, så länge hon är naken. När det funkar med trosorna (går framåt) ska hon få testa med kläder, och sen ute.
    Hon älskar att gå på toaletten/pottan.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Findusfideli

Min pojke älskar varken toaletten eller pottan, tvärtom. Det enda som fungerar just nu är att kissa på gräset, så det blir till att släppa ut honom på gräsmattan när han vill kissa. Innan vi kom till punkten att han kunde tänka sig att kissa ute, så gick han utan blöja och bad om en när han var kissnödig. Han vet vad han vill helt klart och jag hoppas innerligt att han en dag vill testa även toaletten (och det lär han väl göra antar jag!), för det är inga problem med att hålla sig och kissa på rätt ställe.

• Maxbox

Känner igen det där. Vår son kissar på pottan när han är naken utan problem, men när han har kallingar/kläder på så kissar han i dem. Från början blev han bestört och grät. Men nu bryr han sig inte det minsta. Vet inte om man ska låta de blöta kläderna sitta på ett tag för att han ska känna så obekvämt det är och att de inte funkar som blöjor? Å andra sidan så hinner han ju i så fall få kiss överallt i huset liksom. Jag vet inte hur man kommer runt detta. Om de liksom fattar helt plötsligt en dag, eller hur man ska "träna" detta. Vi påminner, och påminner och påpekar i samband med dessa "olyckor" att nu blev det blött i byxorna som inte är en blöja och att det är bra om man går på pottan när man är kissnödig.

Hur går det för er nu TS?

• k och k

Intressant! Våran dotter gör samma sak, kommer och berättar att det hänt något "oj då" säger hon men gör om samma sak igen så fort hon har trosor. Går superbra när hon är naken..

• iolanthe

Intressant tråd. Vår 2-åring gör tvärtom, kissar var och hur som helst när hon är naken, men säger till att hon måste kissa när blöjan är på, dock inte alltid. Jag antar att det är otrevligt med våt blöja. Så mitt tips är också att lägg på trosor/kalsonger, dom upptäcker nog till sist att det är otrevligt när det är vått.

• k och k

Äntligen börjar hon säga till att hon vill gå på toa! Suveränt! Hoppas på en bra dag idag, vågar fortfarande inte dra på henne trosor vill vänja henne med att man ska gå på toa istället för att det händer olyckor. Hon har ju ändå på sig trosor när vi åker och handlar, i bilen och bland folk så hon tränar ju med sånt också men det är en större risk att det händer olyckor då. Jobbigt för henne och för oss!

Svar på tråden Hur vänja med kalsonger/trosor????