• Anonym (trött)

Skriker så mycket på nätterna

Jag har en fråga;

Min dotter är snart 22 månader gammal och har alltid haft lätt för att sova och sovit genom hela nätterna osv.

Nu de senaste 3 veckorna vaknar hon hela tiden och skriker maammaaaa. Går man då in och stoppar om henne och säger att det är dags att sova så lugnar hon ner sig lagom till man kommit ur rummet och så börjar det igen. Skrikandet kommer i omgångar och man hinner precis slappna av och sova så börjar det alltså igen.

Är det något som händer kring den här åldern för som sagt hon har alltid varit så lätt när det gäller sovandet och nu är det jättejobbigt..

• Svar på tråden Skriker så mycket på nätterna
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det kan naturligtvis finnas fler förklaringar till att din dotters sömn påverkats.
    En förklaring kan dock vara att hon går igenom en utvecklingsfas, som gör att hon känner separationsängslan. Normalt brukar dock separationsängslan inträffa något tigare, men det kan skifta flera månader mellan olika barn.

Borsett från denna fas brukar även barnet vara i full gång och testa sin vilja mot andras i två-årsåldern.  Det gör att de lär sig förmågan att påverka på alla möjliga sätt. Till exempel bestämma att det bara är mamma eller pappa som duger eller att mamma måste komma in och lugna när de har svårt att somna.

För att underlätta brukar det hjälpa om man har rutiner, speciellt för de tillfällen man upplever att det inte fungerar.

Upplever du att detta är ohållbart tycker jag dock att du pratar med er BVC-sköterska, som känner er och kan göra en mer grundlig bedömning av vad som påverkar din dotter och hur ni skall hantera det.

Mvh Christine

Svar på tråden Skriker så mycket på nätterna