• sthlm01

LCHF och alkohol

Hej! Jag har precis börjat med lchf igen och tänkte kolla med er hur ni upplever att det funkar med alkohol. Nu är det ju sommar och man skulle ju törsta ihjäl om man inte fick dricka vin alls. Hur mkt känner ni att ni kan dricka (och vad dricker ni) innan ketosen bryts? De gånger ni druckit hur mkt har det påverkat viktnedgången? Det är ju naturligtvis individuellt allting men ge mig lite info. Tidigare när jag gått på lchf har jag druckit max 2-3 glas rött vid de tillfällen jag druckit. Men den lilla mängden känns lite torr nu på sommarn.

• Svar på tråden LCHF och alkohol
  • yena89

Vin innehåller kolhydrater.
    Välj helst torr vitt vin eller rött vin, personalen på systemet kan säkert hjälpa hitta en med lite socker.
    Du kan dock inte hälla i sig utan 1-3 glas max alltså.
    MEN du tål mindre alkohol med LCHF.
    Igår var jag ute och blev full på en mängd alkohol jag haldrig hade känt av tidigare.

och JA, alkoholen påverkar viktnedgången även om du dricker nåt utan socker dvs, starksprit, whiskey eller vodka med light-läsk. Alkohol är ett gift och kroppen stänger av fettförbränningen för att göra sig av med det.

Så vill du dricka "mera" kan du ju antingen blanda vinet med bubbelvatten eller SpriteZero för o få lite större mängd.

Men jag tror det är värre att fuska med kolhydrater än att dricka alkohol när det gäller viktnegången. Äter du kollisar blir kroppen förvirrad och kan behöva börja om från början eller det går iaf segt innan den ställer om till fettdrift igen. Men alkoholen är kroppen fortfarande i fettdrift men har bara en paus till alkoholen är ur kroppen dvs ca 1-2 dagar efter.

• Gladskit
    yena89 skrev 2011-07-07 18:30:21 följande:
    Vin innehåller kolhydrater.
    Välj helst torr vitt vin eller rött vin, personalen på systemet kan säkert hjälpa hitta en med lite socker.
    Du kan dock inte hälla i sig utan 1-3 glas max alltså.
    MEN du tål mindre alkohol med LCHF.
    Igår var jag ute och blev full på en mängd alkohol jag haldrig hade känt av tidigare.
    Haha, jag har också känt att jag blivit mer känslig för alkohol sen jag började med LCHF.
    Hittills har jag hållt mig till rött vin, en gång har jag unnat mig en drink. Men hela den kvällen var så långt från LCHF man kan komma och det var helt sanktionerat av mig själv så den kvällen räknas inte
Svar på tråden LCHF och alkohol