tips på en enkel fiskrätt till lunch?
Är sugen på fisk nu till lunch men jag är ny i köket så min recept-pärm är inte så tjock om man säger så.. :) nåt enkelt som inte tar tid och som dessutom är gott :)
Är sugen på fisk nu till lunch men jag är ny i köket så min recept-pärm är inte så tjock om man säger så.. :) nåt enkelt som inte tar tid och som dessutom är gott :)
www.recepten.se/recept/laxfilee_romsaas.html
Vi brukar käka pressad potatis till.
Viltlax
4 laxfiléer
3 dl grädde
2 msk lingonsylt
1 msk viltfond
timjan, svartpeppar efter smak
Lägg filéerna i form.
Blanda ihop övriga ingredienser och häll över fisken
Ställ i ugn ca 30 min.
taaack snällaaa nii :))
just nu har jag bara torskfile hemma. funkar det med tro? eller förresten jag måste ha lite annat också så jag får gå ner o handla.
Gör små folikepaket portionsvis, alla kan lägga i det man vill ha och gillar.
Jag brukar tärna lax och någon annan vit fisk, körbärstomater, rödlök eller purjolök, förkoka färskpotatis något inte helt klara och lägg i, krydda med dill, peppar, salt, och pressad citron, klicka i smör, riktigtsmör för smakenskull och eventuellt lite olivolja. viki hop foliebiten till ett litet paket och kör i ugn ca. 10 min. Viktigt att inte köra för länge då blir fisken torr.
Super enkelt och går fort, brukar själv göra någon kall sås till, fetaost blandat med gräddfil är enkelt och gott, men det blir jätte gott spad i foliepaketen så man måste inte ha någon sås till.
Skiva torskfiléer och krydda med lite citronpeppar. Häll på lite räkor. Vispa samman 1 liten creme fraiche med en lite paket Kavli Kräftost och en massa finhackad dill (fryst går utmärkt) Häll över fisken och räkorna. In i ugnen ca 20-25 minuter på 200 grader. Servera med kokt potatis (pressad är gott) och kokt broccoli. Så superenkelt och fullkomligt underbart:)
Purjolax i vitvinssås är min favorit! Recept: ensmakavkarin.wordpress.com/2008/05/28/purjolax-i-vitvinssas/
Torskfile med vitvinssås Koka upp ca 3dl vitt vin med stjälken från ex färsk vitlök eller bara en halv gul lök samt stammarna från färsk dill. I med salt. När det sjuder lägg i torsken och sänk värmen på med lock. Ca 5 min ta upp torsk, och lök. Red av med grädde, majzena och någon tsk dijonsenap, salt och peppar. Hacka i ett dill knippe och servera med potatis.