• Anonym (Glad)

Har fått jobb - hur göra med A-kassan?

Jag har äntligen efter flera månader fått arbetserbjudande, har varit och skrivit på kontraktet och jag börjar i mitten av augusti, är verkligen superglad. Jag har AEA som a-kassa, är jag fortfarande berättigad till ersättning fram till mitten av augusti när jag meddelar de att jag har fått jobb?
    I princip har jag ju semester nu men behöver ändå överleva. Hur göra? 

• Svar på tråden Har fått jobb - hur göra med A-kassan?
  • Anonym

Om du inte börjar jobba förens i augusti så borde du väl ha rätt till a-kassa fram tills dess. Det är väl bara att medela A-kassan att du har jobb från och med det datumet som du börjar jobba?

• Anonym (Wildrat)

Den dagen du börjar jobba skickar du ett meddelande om att du inte behöver ersättning från dem mer. Markera också på stämpelkorten att du jobbar och får lön från den dagen du får det. Du behöver inte (och bör nog inte) säga till i förväg.

• Anonym (Glad)

Tack för era svar! Hur gör jag med arbetsförmedlingen som också vill veta hur det går för mig i mitt arbetssökande? måste ringa in och ge en rapport i morgon bitti

• sextiotalist

När jag fick jobb så meddelade jag arbetsförmedlingen och visade upp anställningskontraktet. I princip är du skyldig att ta eventuella arbeten som dyker upp under tiden, men däremot så kommer inte arbetsförmedlingen anmoda dig att söka tjänster som är aktuella efter det du börjar arbeta.
    A-kassan tickar på tills du börjar arbetar. AEA är en smidig a-kassa och tjafsar inte.

• colanappen

jag ringde till arbetsförmedlingen och berättade att jag fått jobb från ett datum och de meddelar a-kassan. var väldigt smidigt och inte konstigt alls.

• Anonym (Glad)

Tiss00, fick du fortfarande ersättning under tiden som du var arbetslös tills det att du började arbeta? 

• colanappen

ja visst inga problem alls min anställning hade ju inte börjat så jag var ju tekniskt sett fortfarande arbetslös

Svar på tråden Har fått jobb - hur göra med A-kassan?