• adrift

Klä om madrass till växasäng

Nån som vet hur mkt tyg ja behöver köpa eller hur jag får fram det ? Ikea's vikare växasäng. Kan man köpa vad för tyg som helst ?? Tacksam för svar!:)

• Svar på tråden Klä om madrass till växasäng
  • Tazzme

Får jag först komma med en, kanske dum, fråga. Varför ska du klä om själva madrassen? Man lägger ju ändå lakan på madrassen, så det känns kanske lite väl att börja klä om skumgummit. För min tanke är att om madrassöverdraget är solkigt och äckligt så är ju också skumgummit inuti äckligt och smutsigt.

Men, om jag skulle lägga ett nytt överdrag på en madrass så hade jag nog använt vanligt bomullstyg. Går ju att t.ex. använda nåt gammalt lakan om man så vill.

Sen hur mycket tyg du behöver beror ju på hur stor madrassen är, så det är ju bara att mäta madrasse då, och lägga på lite extra för säkerhets skull. Bomullstyg brukar inte vara så dyrt så hellre att du kommer t.o.m. en halvmeter för mycket än för lite.
    Googlade på sängen och hittade att maxmåttet för sängen/madrassen är 85*200 cm. Så då behöver du ju minst (85*200)*2 cm stor tygbit. Men kom ihåg att lägga till lite extra för madrassen tjocklek, sömsmåner etc.
    Hur lång tygbit du sen behöver köpa beror ju på hur brett tyget är.

• adrift

Tack :) ! Alltså när vi köpte sängen av en kompis hade hon tagit bort det så de e bara skummgummi kvar, å vet mamma har en växa säng hemma å där e tyg kring madrass bitarna :) känns snyggare å fräschare, sen på med lakan

• Tazzme

Okej, då förstår jag att du vill klä om madrassen Glad Känns ju nog inte så fräscht att inte ha nåt tyg på madrassen.

• adrift

Nej de känns ju inte de ;) får se om man kan beställa hem något fint :)

Svar på tråden Klä om madrass till växasäng