• Äldre 5 Jul 12:34
    3150 visningar
    29 svar
    29
    3150

    Nybörjartips sökes!

    Funderar på att utöka husdjuren med ett akvarium, mest som inredningsdetalj men vill ju att de små firrarna skall ha det bra såklart!
    Problemet är att jag är helt grön på det här området. Har försökt läsa på endel men begriper väl ungefär hälften.. doppvärmare? pump? lysrör? vanliga lampor? 60 liter? 100 liter? Jisses det är ju en hel djungel!

    Så vad behöver jag inhandla? Vad är bra "nybörjarstorlek" på akvariet? Och tips på lättskötta småfiskar :)

  • Svar på tråden Nybörjartips sökes!
  • Äldre 5 Jul 12:43
    #1

    100 liter är en bra nyblrjarstorlek. Lysrörsbelysning är bra. Finns ramp till de flesta akvarium som säljs. Värmare behöver du inte förrän vintern. Pump med filter behöver du ett bra och ganska stort. Mycket växter ger bättre miljö för fiskarna och färre vattenbyten. Platy, guppy och Molly är bra nybörjarfiskar. Starta med tre fiskar av en sort, köp inte fler på en månad. Byt en tredjedel av vattnet varje vecka. Mata inte mer än fiskarna äter upp på 1-2 sekunder. Mata varannan dag första veckorna och sen varje

  • Äldre 5 Jul 12:50
    #2
    Lena skrev 2011-07-05 12:43:02 följande:
    100 liter är en bra nyblrjarstorlek. Lysrörsbelysning är bra. Finns ramp till de flesta akvarium som säljs. Värmare behöver du inte förrän vintern. Pump med filter behöver du ett bra och ganska stort. Mycket växter ger bättre miljö för fiskarna och färre vattenbyten. Platy, guppy och Molly är bra nybörjarfiskar. Starta med tre fiskar av en sort, köp inte fler på en månad. Byt en tredjedel av vattnet varje vecka. Mata inte mer än fiskarna äter upp på 1-2 sekunder. Mata varannan dag första veckorna och sen varje
    Tack för tipsen! Behöver man aldrig byta ut allt vattnet?
  • Isbit
    Äldre 5 Jul 12:51
    #3

    Är inte 100 liter ganska stort? Har för mig mitt är 40 liter

  • Äldre 5 Jul 12:54
    #4

    Det är mycket lättare att få ett större akvarium att funka bra så fiskarna inte dör. Under 100 liter är svårt att sköta.

    Man byter aldrig allt vatten och man tar inte ur fiskarna när man byter vatten

  • Isbit
    Äldre 5 Jul 12:56
    #5

    postimage.org/image/lxv4eapw/

    Får aldrig in en bild i tråden ja... Men så där stort är mitt.

  • Äldre 5 Jul 12:59
    #6

    Vi har ett 300, ett 100 och ett på 40 liter. Vi har haft upp till 9 akvaium på 20-300 liter

  • Äldre 5 Jul 13:03
    #7
    amorvincitomniia skrev 2011-07-05 12:50:05 följande:
    Tack för tipsen! Behöver man aldrig byta ut allt vattnet?
    nej och det ska du inte göra heller, för det är ett bra sätt att ta död på fiskarna på. Tänk också på att göra iordning akvariet och låta det stå med vatten och växter i en vecka innan du köper fiskar och stoppar i så att det blir en bra bakterieflora i vattnen för fiskarna.

    ett bra tips är att fråga i djuraffären och säga att du är nybörjare, så kan dom hjälpa dig med vilka fiskar som är lättskötta och som passar bra ihop...
  • Äldre 5 Jul 13:04
    #8

    Funkar sådana "termometer remsor" som man klistar på glaset eller är det bättre att ha "en riktig"? Och vilken temp bör vattnet hålla? Har en väldigt varm lägennhet med stora fönsterpartier i varje rum..

  • Äldre 5 Jul 13:04
    #9
    såffan skrev 2011-07-05 13:03:26 följande:
    nej och det ska du inte göra heller, för det är ett bra sätt att ta död på fiskarna på. Tänk också på att göra iordning akvariet och låta det stå med vatten och växter i en vecka innan du köper fiskar och stoppar i så att det blir en bra bakterieflora i vattnen för fiskarna.

    ett bra tips är att fråga i djuraffären och säga att du är nybörjare, så kan dom hjälpa dig med vilka fiskar som är lättskötta och som passar bra ihop...
    tack!
  • Titran­ia
    Äldre 5 Jul 13:49
    #10

    www.zoonen.com/artikel.asp

    Och mitt tips är, LÄS PÅ om fiskar du är intresserad i! Förhandlare kan vara skitdåliga rent ut sagt, och ha noll koll på vad olika sorter har behov av!

    Som t ex sälja guldfiskar till en Bowl på 20 liter.... *ryser*


Svar på tråden Nybörjartips sökes!