• Ari Gold

Vi som vill leva billigt med barn.

Den här tråden är till för oss som medvetet vill hålla nere vår konsumtionsnivå för att få mer pengar/tid över till annat. 

Målet kan vara minskat lönearbete, en livsstil som fokuserar på resor/upplevelser, att spara pengar till ett hus, att betala av gamla skulder eller helt enkelt att göra så mycket av livet som möjligt trots en stram budget. Målet kan också vara en miljömedveten livsstil som inte fokuserar så mycket på prylar.

Vägen kan vara att handla mindre, handla begagnat, göra själv, byta saker, ta med eget fika och bli världsmästare på gratisupplevelser.

Vad än ditt personliga mål/fokus är så är du välkommen här.
    Då ekonomi alltid är känsligt bestämde vi att lägga tråden under anonyma diskussioner. Det innebär inte att tråden är tänkt för anoyma påhopp, det är en medlemsgrupp för de som delar detta intresse/livsstil.

Välkommen!

• Svar på tråden Vi som vill leva billigt med barn.
  • Lena

Det första steget tycker jag är att laga egen mat till barnet från det börjar med smakportioner.

• Stårchen

Sommartid:

Utnyttja så många gratisevenemang som möjligt för att hålla nere semesterkostnader.
    Satsa på bad i sjöar och hav istället för i bassänger.
    Gör egen isglass av saft.
    Plocka bär
    Laga och lappa kläder istället för att slita och slänga. Ett par barnjeans med hål på knät kan bli ett par jätteläckra shorts, liksom den långärmade tröjan med målarfärg på ärmarna som vägrar gå bort i tvätten kan bli en schysst t-shirt eller linne.

• Ari Gold

Ett förtydligande bara, så att inte hela tråden blir ett enda uppradande av spartips.

Spartipstrådar finns det många av redan, tanken med denna tråd är att dela vardagsliga erfarenheter mellan oss som har dessa ambitioner (att minska vår konsumtion). Varför man vill leva som man gör och hur man går tillväga. Tps är bra, men gärna i ett sammanhang så att det blir en levande tråd..

• Milkina cerka

Skriver in mig så att jag får den i favoriter.

• romlen

Min familj och jag har aktivt valt att bo i en billig liten bostadsrätt (5 personer på 83 kvm) för att ha råd att jobba mindre och därmed få mer tid tillsammans med familjen.
    Jag jobbar 50% och maken jobbar 80%

Jag säljer nästan alla barnens kläder på Tradera för att få in lite extrapengar istället för att kasta!

Kul med en sådan här tråd!

• mikroE

Jag har inga barn än men lever billigt redan nu och det kommer nog inte bli ändring om jag får det. Jag vill jobba mindre redan nu, jag odlar på balkongen (seriöst mycket mer än vad de flesta tror man kan göra på en balkong). Jag försöker hålla nere konsumtionen men har som de flesta en del fällor, min är kläder. Jag tror på att se till att saker som fungerar kommer till nytta antingen genom att sälja dem eller donera dem till tex röda korset.

• Ari Gold

Mitt mål med att konsumera mindre är att få en ökad livskvalitet. Vill inte ha ett sådant där liv där man kommer hem, lagar middag, kollar TV,  sover och sen är det nästa dag igen. Jag gillar miktt jobb men vill inte att det ska uppta hela min vardag och vara det som definierar vem jag är.

Jag jobbar deltid och skulle vilja att min sambio gjorde det också, men då skulle han behöva ha en annan tjänst dä det inte blir lika mycket jobb på mindre tid om man minskar.

Att han jobbar heltid gör att vi har hyffsat med pengar ändå men jag försöker tänka att vi inte ska vänja oss vid det utan hålla vår livsstil så att det skulle funka lika bra med två deltider - annars låser vi ju in oss i ett hörn där våra valmöjligheter begränsas.      

• Ejka

Vilken underbar tråd! Passar mig perfekt.

Vi är en familj på två vuxna och snart tre barn. Tvillingarna är 2.5 och bebis BF 21/7. Sambon jobbar enormt mycket för han tror att vi går bankrutt annars. Jag ÄLSKAR att köpa kött med röd prislapp, gå ner i byns barnsecond-hand och Tradera, Blocket är de mest välbesökt hemsidorna på vår dator.

Jag försöker och vill aktivt minska våra omkostnader så sambon ser att han inte måste jobba 10-14h/dag! Barnen får mycket mer kvalitetstid om båda kan vara hemma med dem!

• Milkina cerka

Kopierar över en del av vad jag skrivit i den andra tråden:

" Klart det är vardagen som egentligen  är det viktiga,det finns de av oss som prioriterar annorlunda än de flesta.

Gillar i mycket tänket Ts har, att man inte behöver konsumera, konsumera o. konsumera ännu mer för att få ett fullgott liv och vara lycklig.
    Har valt att vara hemma med barnen, visst vi har köpt mycket secondhand(som jag gillar) och sytt o. sytt om själv.
    Använde tygblöjor och sydde både egna tvättlappar och påslakan av väl använda lakan vi hade hemma.

Det finns aktiviteter som inte är dyra när barnen kommer upp i ålder, våra går på miniorerna och till det facila priset av 120:-/ termin(80:- för första barnet o. 40:- för syskon). De kommer även att gå på en tekniklegokurs till hösten(känner inte till kostnaden ännu).
    De har vuxit upp med en blandning av ärvda/secondhand/billiga nya kläder.
    Semestrat har vi gjort och bott hos släkten, både här o. i mitt ursprungsland, det b e h ö v e r  inte heller vara dyrt.
    Jag lagar billig mat oftast från grunden, odlar en del grönsaker o. använder vår egen frukt från vår trädgård, allt g å r om man v e r k l i g e n  v i l l.

Är det verkligen så skrämmande att man inte bara köper o. köper? "

Boendet hade förmodligen varit detsamma oavsett om vi fått de två minsta eller ej, vi fick betydligt större yta till lägre pris när vi lämnade områdets största stad för att flytta hit till svärmors barndomshem som varit mannens dröm att få bo i sedan långt innan "min tid".
    Vi har levt som jag beskriver ovan just för att kunna låta barnen vara hemma och slippa dagis o. fritids, nu börjar de bli lite större - de börjar 2:a o. 3:e klass till hösten o. det kommer kanske bli en kombination av morfar som kommer hit o. fritids, för jag tror verkligen mer på att familjemedlemmar som hjälps åt är bättre för barnen än betalda pedagoger(inte illa menat mot dig TS). Ett mindre sammanhang med mindre folk runt iaf vår son är som jag ser det en fördel för honom.
    Jag har börjat arbeta lite smått redan nu när mannen har semester och antagligen blir det mer till hösten.

• Anonym (=))
    Lena skrev 2011-07-05 12:49:23 följande:
    Det första steget tycker jag är att laga egen mat till barnet från det börjar med smakportioner.
    Stårchen skrev 2011-07-05 12:54:57 följande:
    Sommartid:

Utnyttja så många gratisevenemang som möjligt för att hålla nere semesterkostnader.
    Satsa på bad i sjöar och hav istället för i bassänger.
    Gör egen isglass av saft.
    Plocka bär
    Laga och lappa kläder istället för att slita och slänga. Ett par barnjeans med hål på knät kan bli ett par jätteläckra shorts, liksom den långärmade tröjan med målarfärg på ärmarna som vägrar gå bort i tvätten kan bli en schysst t-shirt eller linne.
    Jag vill hemskt gärna ha tips och råd om hur man kan leva billigare. För det vet jag faktiskt inte jättemycket om.... eftersom bara min man jobbar nu under tiden jag är gravid, kom precis ifrån studentlivet och ingen vill anställa mig, så vore sånna råd såå hiiimla välkomna! jag vill också leva billigare!
    om det är OK för TS förstås :)
Svar på tråden Vi som vill leva billigt med barn.