• Anonym (Orolig)

Icke godkänt på oae hörseltesterna...döv??

Min son nu sex dagar gammal har inte fått något resultat alls vid oae hörseltesterna som gjorts..tydligen ska resultatet hamna på lägst 80 (någonting) men i detta fall inget resultat alls. Tydligen kan det bero på fosterfett, fostervatten i öronen etc..men jag är så himla orolig att han inte hör något alls!

Ska göra ett tredje test i morgon, men jag känner på mig att inget har förändrats tills då.
    Tänker på hela hans framtid, kan man gå i vanlig skola då man är döv, var ska han arbeta, kan man få hjälpmedel som gör att han kan höra?  

Tycker ändå att han reagerar på vissa ljud, rycker till då någon nyser tex men då inbillar jag mig att det bara var en ren tillfällighet eller att han reagerade ¨på grund av något annat. Försöker prata med honom och han tittar men kanske är han bara intresserad av rörelserna på läpparna och i ansiktet..

Jag ber till högre makter att det ska vara bra med hans hörsel och att vi snart får ett godkänt resultat..jag klarar inte av att gå iovisshet..kanske hela sommaren, för nu ska väl vårdpersonalen ha semestrar och får en remiss någonstans så dröjer det månader. Vill bara få njuta av bebistiden, vara glad och tacksam för min son och inte oroa ihjäl mig för det här.

Han föddes inte för tidigt, och var normalstor. Någon annan som misslyckats på oae-testet? Någon som har hörselskadat eller dövt barn som vill berätta något?

• Svar på tråden Icke godkänt på oae hörseltesterna...döv??
  • Anonym

min 2 blev inte heller godkänd dem 2 förtsa gångerna men tredje gången blev han det

• Anonym (Orolig)

Minns du hur länge ni behövde vänta innan ni fick veta att allt var bra?

• stjierna

För att svara på dina andra frågor: döva barn har rätt att gå i vilken skola de vill. Väljer föräldrarna en hörande skola får barnet en assistent med sig som kan teckenspråk. Väljer föräldrarna en döv-skola är studierna utvevklade efter elevens behov, och dom jobbar utefter dövas inlärningssätt (som är något annorlunda).
    Om din son är döv, kan man i vissa fall operera in någonting som heter CI-implantat, hörslen blir aldrig perfekt, men då hör dom ljud. Googla. :)
    Lycka till med er son, oavsett om han är döv eller hörande!

• Anonym (döv)

Det är inte alls säkert att ditt barn är dövt eller hörselskadat, vänta och se.
    Om du är orolig kan du kontakta Dövteamet i ditt eller annat närliggande landsting, de har ALL information du kan behöva.

Döva får teckenspråk som sitt första språk (och skriven svenska som andra språk). På alla dövskolorna i Sverige undervisar man alla ämnen på teckenspråk. Föräldrar och syskon och även mor-& farföräldrar har rätt till teckenspråkskurser (så kallad TUFF-utbildning) och man har rätt att beställa teckenspråkstolk kostnadsfritt vid behov hela livet, såsom tex vid läkarbesök, bankbesök, kurser, släktträffar och annat där kommunikation behövs.

Men som ensam döv på en vanlig hörande skola (även om det finns en tolk eller assistent) där blir man verkligen utanför! - och DÅ känner man sig handikappad eftersom ingen av de andra barnen kan flytande teckenspråk. Men i en miljö där alla kan teckenspråk (dövskola) eller bland teckenspråkiga vänner är man INTE handikappad!

Dagens IT-teknik med bildtelefoni, SMS, MSN, e-mail mm gör livet lättare också.

Döva utbildar sig till nästan precis vad som helst nuförtiden, precis som ni som hör. Tex så finns det döva kuratorer, döva tandläkare, psykologer, massörer, hundtränare, lärare, undersköterskor, personliga assistenter, bilmekaniker, kockar med mera. Det finns t.o.m. döva dansare!

Vi har flera - i dövvärlden - kända döva idrottsmän och  - kvinnor i Sverige.

PS Teckenspråk är INTE internationellt! (lika bra att säga det eftersom det är den absolut vanligaste frågan). Precis som alla andra språk har uppkommit lokalt där människor träffas, har även teckenspråken uppkommit lokalt, i varje land. Det finns t.o.m. vissa dialektala skillnader mellan tex Skåne och Norrland precis som den talade dialekten skiljer sig.

Solig

• Puckis

Hoppas att det går bra för er! Eftersom min son somnu är 4 månader har visat sig vara hörselskadad så har vi precis gått igenom detta med misslyckade tester och jag jan berätta lite hur det var för oss.
    Han misslyckades också på OAE testerna på BB. Man gjorde flera på varje öra så vi fick en remiss och fick gå till en audionom när han var ca 4 veckor. Den gången blev det en OAE en med ensorer i nacken, i pannan och på kinden. Testerna misslyckades igen och man sa att det kunde bero på fostervatten i örat eftersom han var yngre än 6 veckor, men längre än så menade de att fostervattnet ej brukar vara kvar.  Vi fick en ny tid för ABR/ASSR test när han var 2 månader. Det testet liknande OAE men man satte sensorer bakom örat istället och mäter den signal som går mellan örat och till hjärnan när örat registrerar ljud. Efter att de testat på bägge öronen flera gånger så avbröt man testet och sa att resultatet var otydligt. Efter en stund blev vi  inkallade till en läkare som berättade att man inte sett några signaler alls mellan örat och hjärnan. Det betydde att vår sons hörselnedsättning inte kunde bero på en infektion med vatten i mellanörat utan att felet var längre in och troligen i innerörat.

Efter det gick man igenom med oss vilken typ av stöd och hjälp vi som föräldrar kan få och vilka utredningar som vår son kommer att genomgå. Dels ska man försöka utreda varför han är hörselskadad, men det gör man först när han är lite större eftersom man inte vill ta för mycket blovprover på små barn. Dels ska man utreda vidare hur allvarlig hörselnedsättningen är. Vi har nu fått hörapparater som han ska användan för att stimulera hörselnerven ifall kokleaimplantat (CI) skulle kunna hjälpa honom. Väljer man att operera in sådana vill man göra det när barnet är runt 1 år för då kan deras tal bli nästan precis som ett hörande barns tal. I övrigt så ska vi som föräldrar få hjälp att lära oss teckenspråk och vi har redan fått hjälp av både logopeder och en specialpedagog om hur vi ska kommunicera med vår son.

Ibland är det så svårt att tro att han är hörselskadad för han jollrar som vilken bebis som helst. Skrattar. Tittar på en när man pratar osv. Men när man råkar tappa något, slamrar i köket, telefonen ringer osv så reagerar han inte alls och det är hittills det enda som visar att han inte hör som han ska.

• stjierna
    Puckis skrev 2011-07-17 16:27:04 följande:

Hoppas att det går bra för er! Eftersom min son somnu är 4 månader har visat sig vara hörselskadad så har vi precis gått igenom detta med misslyckade tester och jag jan berätta lite hur det var för oss.
    Han misslyckades också på OAE testerna på BB. Man gjorde flera på varje öra så vi fick en remiss och fick gå till en audionom när han var ca 4 veckor. Den gången blev det en OAE en med ensorer i nacken, i pannan och på kinden. Testerna misslyckades igen och man sa att det kunde bero på fostervatten i örat eftersom han var yngre än 6 veckor, men längre än så menade de att fostervattnet ej brukar vara kvar.  Vi fick en ny tid för ABR/ASSR test när han var 2 månader. Det testet liknande OAE men man satte sensorer bakom örat istället och mäter den signal som går mellan örat och till hjärnan när örat registrerar ljud. Efter att de testat på bägge öronen flera gånger så avbröt man testet och sa att resultatet var otydligt. Efter en stund blev vi  inkallade till en läkare som berättade att man inte sett några signaler alls mellan örat och hjärnan. Det betydde att vår sons hörselnedsättning inte kunde bero på en infektion med vatten i mellanörat utan att felet var längre in och troligen i innerörat.

Efter det gick man igenom med oss vilken typ av stöd och hjälp vi som föräldrar kan få och vilka utredningar som vår son kommer att genomgå. Dels ska man försöka utreda varför han är hörselskadad, men det gör man först när han är lite större eftersom man inte vill ta för mycket blovprover på små barn. Dels ska man utreda vidare hur allvarlig hörselnedsättningen är. Vi har nu fått hörapparater som han ska användan för att stimulera hörselnerven ifall kokleaimplantat (CI) skulle kunna hjälpa honom. Väljer man att operera in sådana vill man göra det när barnet är runt 1 år för då kan deras tal bli nästan precis som ett hörande barns tal. I övrigt så ska vi som föräldrar få hjälp att lära oss teckenspråk och vi har redan fått hjälp av både logopeder och en specialpedagog om hur vi ska kommunicera med vår son.

Ibland är det så svårt att tro att han är hörselskadad för han jollrar som vilken bebis som helst. Skrattar. Tittar på en när man pratar osv. Men när man råkar tappa något, slamrar i köket, telefonen ringer osv så reagerar han inte alls och det är hittills det enda som visar att han inte hör som han ska.

Teckenspråk är för övrigt ett UNDERBART språk att kunna!! Jag är glad att jag som hörande fick upp ögonen för detta fina språk - jag älskar det! :) (och lätt o lära sig också, då många saker är väldigt logiskt)
Svar på tråden Icke godkänt på oae hörseltesterna...döv??