• Anonym (undrande)

Tips på hur vi kan få en bättre relation

Min sambo och jag har varit tillsammans i snart 10 år. Vi har en dotter som är drygt 2 år. Vår situation känns lite som den klassiska. Vi var jättetighta och nära innan vår dotter föddes. Jag är den som hämtar vår dotter, handlar och lagar middag medan min sambo är med vår dotter. Vi äter tillsammans. Efter middagen är min sambo med vår dotter medan jag diskar och plockar undan. När det är klart är klockan mellan 20-21 och det är dags att börja göra vår dotter ( och mig) klara för natten. Jag är den som går upp med vår dotter. Går själv upp 1-2 h tidigare för att hinna göra mig klar och ev fixa något på datorn. På helgen är jag den som går upp med vår dotter. Min sambo och vår dotter går ut och äter frukost medan jag gör klar dagens packning. När de ätit och jag packat  ses vi för att göra någon aktivitet ihop. Medan vår dotter sover middag försöker vi hinna prata lite med varandra, vilket ofta leder till något negativt, ilska, irritation. Min sambo tycker inte att jag ser honom. Jag undrar när jag ska hinna. Av det jag skrivit ser jag att den enda lösningen är att jag väcks efter att vår dotter somnat eller att vi "tvingar" henne att somna i sin egen säng, dvs att jag ger avkall på sömn för umgänge med min sambo. Är dock lite rädd för kvaliteten på det umgänget eftersom jag är väldigt kvällstrött och var den som somnade i soffan runt 21 redan innan vi fick barn.  Vi har barnvakt ibland. Ingen gång under första året (tyvärr). Mormor som är den som finns i närheten tycker inte man ska ha barnvakt när barnet är under 1 år och vi ville inte hyra in någon vi inte kände sedan tidigare. Sedan dess har vi fått barnvakt ca 1 gng/kvartal. Första året hade vi kul och romantiskt vid dessa tillfällen. I år har vi använt dem till att diskutera konflikter som byggts upp och lite ork har funnits kvar till romantik. Visste att det kan vara så här "i början". Känner mig osäker på hur länge "i början" är. Ser inget slut på det. Är fler barnvaktstillfällen lösningen? Min mamma orkar inte oftare. Jag är fortfarande skeptiskt till att hyra in någon till vår dotter. Vill även att hon ska njuta av tiden. Vilket hon kanske gör med en barnvakt, men det går ju inte att veta. Min mamma och pappa hade aldrig barnvakt. De skilde sig när jag var 10 år. Jag vill inte att vi ska gå samma väg. Har ni några tips att ge de i vår situation?

• Svar på tråden Tips på hur vi kan få en bättre relation
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Även om allting verkar flyta på för er så är det ingen dum ide att sätta sig ner och stämma av med varandra. Är ni nöjda med fördelningen eller är det något som ska fördelas på ett annat vis. Om ni bättre på att göra överenskommelser kommer ni få in en känsla av att vara ett lag ett team. Att hålla relationen levade är inte alltid lätt under småbarnstiden. Det ni alltid kan göra är att skapa små ritualer för samtal, ge varandra uppmärksamhet och uppskattning. Tappa inte bort kunskapen om varandra. Att visa för varandra att man hör ihop tar inte lång tid. Små saker ofta är en bra väg. Barnvakt är sällan hela lösningen utan det är vad ni kan få in i vardagen som har betydelse.
    Hälsningar
    Tommy

Svar på tråden Tips på hur vi kan få en bättre relation