• QueenObscene

Kvinnor i åldern 25- 27 år som gjort KUB?

Jag ska göra KUB den 4/8 i v.12 då jag inte står ut med att vänta till RUL med att veta om bebis lever eller är okej.

Ni andra i samma ålder som mig (är 26 och blir 27) som har gjort KUB, vad fick ni för resultat?
    Vad drog ner resultatet om ni fick ett dåligt sådant?

Börjar fundera på om man ska strunta i KUB pga att jag inte vill oroa mig så mycket för resultatet, och att jag inte alls är pigg på FVP/MKP.

• Svar på tråden Kvinnor i åldern 25- 27 år som gjort KUB?
  • rockbjarn

Jag är visserligen 28 år men kanske kan svara ändå. Med första barnet, då jag var 26 år och bara gjorde NUPP (KUB hade inte införts då) fick vi risk på 1:32 och gick då vidare med fostervattenprov. Vår son mådde för övrigt bra. Med andra barnet fick vi risk på 1:29 och ska gör fostervattenprov om ett par veckor. Om man ska göra fostervattenprov måste man veta hur man ska behnadla den info man får. Väntan är jätte jobbig men det är ändå värt att vänta och få ett besked, tycker vi.

• GulTussilago

När jag väntade mitt andra barn (var 27 då) gjorde vi KUB-test. Fick jättebra siffror (1:240 000 eller vad det nu var)

Vet inte om jag skulle göra det igen.. Eftersom jag inte riktigt vet vad jag skulle göra om barnet visade sig ha någon kromosomskada, men kanske

• GulTussilago

NUBB: Nackuppklarning. Man mäter en vätskespalt i barnets nacke. Med ultraljud ganska tidigt i graviditeten. Det har visat sig att barn med DS ofta har en bred spalt.

KUB: Man kombinerar nackuppklarning med blodprov på mamman. Man kollar även hur barnet ser ut. Om den har näsben, två armar och två ben etc.
    Mamman får uppge ålder, vikt, "folkslag", om man är rökare eller inte mm,
    Sedan beräknas sannolikheten att barnet har DS eller ett par andra kromosomskador.
    Får man hög sannolikhet kan man gå vidare med moderkaks- eller fostervattenprov

På vissa ställen erbjuds alla, på de flesta ställen endast de som är över 35.
    Men alla får lov att boka (och betala) privat

• Filuren83
    GulTussilago skrev 2011-07-13 21:24:54 följande:
    NUBB: Nackuppklarning. Man mäter en vätskespalt i barnets nacke. Med ultraljud ganska tidigt i graviditeten. Det har visat sig att barn med DS ofta har en bred spalt.

KUB: Man kombinerar nackuppklarning med blodprov på mamman. Man kollar även hur barnet ser ut. Om den har näsben, två armar och två ben etc.
    Mamman får uppge ålder, vikt, "folkslag", om man är rökare eller inte mm,
    Sedan beräknas sannolikheten att barnet har DS eller ett par andra kromosomskador.
    Får man hög sannolikhet kan man gå vidare med moderkaks- eller fostervattenprov

På vissa ställen erbjuds alla, på de flesta ställen endast de som är över 35.
    Men alla får lov att boka (och betala) privat
    Okej, då är jag med. Tack!!
  • wilmis05

Jag ska jag Kub test nästa vecka och har en liten fundering på om det är VUL el bara vanligt UL som görs. Tycker att jag läser olika på olika ställen. Sen undrar jag hur lång tid det tog innan ni fick era svar. Fick  ni dem direkt?

• annanas15

Jag är 27 och gjorde KUB. Nackspalten var precis i övre marginalen för vad som var normalt. Och hon som gjorde mätningen var apklantig och sa högt "ojoj, det ser lite väl brett ut, ser ut som ökad risk för DS" Men sedan när hon slog ihop siffran med mina resultat så var det ingen ökad risk. Detta oroade vi oss för väldigt länge, nu är det BF om 28 dagar så det återstår att se, men bebis har växt bra och har alla organ på plats.

Det är aldrig någon garanti att barnet är friskt fast att resultatet på testet var bra, barnet behöver ju heller inte vara sjukt fast att resultatet är mindre bra.

• GulTussilago
    wilmis05 skrev 2011-07-16 10:13:54 följande:
    Jag ska jag Kub test nästa vecka och har en liten fundering på om det är VUL el bara vanligt UL som görs. Tycker att jag läser olika på olika ställen. Sen undrar jag hur lång tid det tog innan ni fick era svar. Fick  ni dem direkt?
    Jag har bestämt för mej att det var vanligt ultraljud
  • QueenObscene
    wilmis05 skrev 2011-07-16 10:13:54 följande:
    Det är ett vanligt UL.
  • Emelie578

Är 26 (var 25 när jag gjorde testet) och gjorde KUB med bra siffror, det var 1:200 000 har jag för mig. Vi hade bestämt oss för att gå vidare med FVP/MKP om resultatet hade varit dåligt, BM sa att det var bra att ha funderat på vad man skulle göra OM hög risk hade påvisats.

Här i östergötland erbjuds alla som vill KUB-test oavsett ålder och vi kände att vi ville kolla upp det man kan. Såklart är det ju inte helt säkert att barnet blir friskt även om man får låg sannolikhet men vi tyckte det kändes mindre oroligt nu när jag fick ett bra resultat!

Det är ett vanligt UL och vi fick resultatet direkt vid UL, blodprovet togs ett par dagar innan.

• AgnesMH

Har gjort KUB, fick till och med göra ultraljudet två gånger då det visade sig att jag hade en stönig liten en där inne som inte ville göra som BM ville. Men till slut fick de till en bra bild där det visade sig att det var låg sannolikhet för DS, fick dock ingen siffra. Var skoj att få en bild på den lille och se att den hade två hjärnhalvor, två armar, två ben och huvud och allt sånt där. Och coolt eftersom den var så liten men ändå så full av liv! Hoppade och hade sig. :)

Det kommer säkert gå jättebra, det är ju inte så vanligt till att börja med. Lycka till!

Svar på tråden Kvinnor i åldern 25- 27 år som gjort KUB?