• daizy

Vilken storlek på täcke?

Hade tänkt köpa ett täcke på IKEA, men såg i sista stund att måtten var 125x110, vilket bara verkar passa till deras bäddset. För jag har kikat lite på bäddset på bland annat Jollyroom, där dom flesta är 100x130 stora så IKEAS täcken blir ju alldeles för stora för bäddseten.

Där finns täcken i storlek 90x120 vilket bör passa till seten. Men då fanns det både "Mellan Fluffy" och "Exclusive":
    www.jollyroom.se/produkter/barnrummet/baddtextiler/tacken/ng-baby-tacke-sang-mellanfluffy-90x120.html och www.jollyroom.se/produkter/barnrummet/baddtextiler/tacken/ng-baby-tacke-sang-exclusive-90x120.html

Hur tjockt täcke behöver man egentligen? Vad har ni?
    Och passar IKEAS täcken verkligen bara till deras set? Någon som har lite koll?

• Svar på tråden Vilken storlek på täcke?
  • Annelie 76

Ikea försöker alltid göra så bara deras egna saker passar med egna saker. De vill att man bara ska köpa deras och ingen annans...

• daizy
    Annelie 76 skrev 2011-07-05 15:47:54 följande:
    Ikea försöker alltid göra så bara deras egna saker passar med egna saker. De vill att man bara ska köpa deras och ingen annans...
    Ja, verkar ju så. Hemtex bäddset är också 100x130 så till dom passar ju inte IKEAS täcken heller.
  • karet

Eller så väntar du med täcke tills behovet finns :)
    Min dotter är 2 snart och använder fortf inte täcke, bara påslakan.

• Zargenta

Ett råd är att skippa täcke tills barnet blir ett och istället använda sovpåse, detta för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd...

Sen väljer du själv om du vill ha ett täcke som i mina ögon är fööööör stort i en spjälsäng, det upptar fruktansvärt mycket plats så du nästan måste vika det dubbelt, sängen i sig är ju oftast 60*120 och täcket likadant?!

Vagn/vagga storlek på täcke har jag själv valt att investera i tills bebis blir stor nog att ha täcke, googla eller kolla på tradera tex. Tänk på att barnet har svårt att reglera kroppstemperatur och trivs "bäst" i ett rum som håller 16-20grader och då bör man kanske inte ha ett supertjockt täcke....

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • daizy
    Zargenta skrev 2011-07-05 15:52:00 följande:
    Ett råd är att skippa täcke tills barnet blir ett och istället använda sovpåse, detta för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd...

Sen väljer du själv om du vill ha ett täcke som i mina ögon är fööööör stort i en spjälsäng, det upptar fruktansvärt mycket plats så du nästan måste vika det dubbelt, sängen i sig är ju oftast 60*120 och täcket likadant?!

Vagn/vagga storlek på täcke har jag själv valt att investera i tills bebis blir stor nog att ha täcke, googla eller kolla på tradera tex. Tänk på att barnet har svårt att reglera kroppstemperatur och trivs "bäst" i ett rum som håller 16-20grader och då bör man kanske inte ha ett supertjockt täcke....
    Hur kommer det sig att det minskar risken för plötslig spädbarnsdöd? Har jag inte hört :S
  • Zargenta

Ska se om jag kan få fram det, något jag läst här på FL bland annat... Men det har med att göra att barnet inte ska krypa ner inunder täcket och bli för varm bland annat

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • mmn1

Jag skulle rekommendera ett täcke med måtten 100x130 för att det passar till de flesta bäddset. Vi köpte ett tunt täcke från rätt start (kommer inte ihåg om det var modellen tunn eller standard) och det har varit super bra. Ville inte att det skulle bli för varmt utan tyckte att det var bättre att lägga på en extra filt vid behov. Vi började dock använda det från att dottern var runt året då hon alltid varit varm och klarat sig bra med filt.

• daizy
    mmn1 skrev 2011-07-05 18:17:10 följande:
    Jag skulle rekommendera ett täcke med måtten 100x130 för att det passar till de flesta bäddset. Vi köpte ett tunt täcke från rätt start (kommer inte ihåg om det var modellen tunn eller standard) och det har varit super bra. Ville inte att det skulle bli för varmt utan tyckte att det var bättre att lägga på en extra filt vid behov. Vi började dock använda det från att dottern var runt året då hon alltid varit varm och klarat sig bra med filt.
    Ja, det verkar ju som att många av dom är varma. Det är därför jag tycker det känns bättre med täcke/filt än med sovpåse, då man inte kan göra så mycket åt värmen om dom ligger i en påse.

Men nu blev jag ju nojjig då föregående person här skrev att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar med täcke ^^
  • mmn1
    daizy skrev 2011-07-06 15:57:28 följande:
    Ja, det verkar ju som att många av dom är varma. Det är därför jag tycker det känns bättre med täcke/filt än med sovpåse, då man inte kan göra så mycket åt värmen om dom ligger i en påse.

Men nu blev jag ju nojjig då föregående person här skrev att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar med täcke ^^
    Lätt fixat, du skippar täcket och kör en filt istället så slipper du oroa dig för det :)

Vi köpte täcket innan dottern föddes men hade klarat oss utan det första året. Om jag vore dig skulle jag istället satsa på att köpa ett påslakan eller en filt att använda till en början. Vi hade vanlig pyjamas då jag inte gillar sovpåsarna och sen filt på det, funkade jättebra.
  • daizy
    mmn1 skrev 2011-07-06 16:30:38 följande:
    Lätt fixat, du skippar täcket och kör en filt istället så slipper du oroa dig för det :)

Vi köpte täcket innan dottern föddes men hade klarat oss utan det första året. Om jag vore dig skulle jag istället satsa på att köpa ett påslakan eller en filt att använda till en början. Vi hade vanlig pyjamas då jag inte gillar sovpåsarna och sen filt på det, funkade jättebra.
    Ja, det låter ju som en idé. Jag gillar inte heller sovpåsarna, pyjamas känns mycket bättre :) Tack för råden :)
Svar på tråden Vilken storlek på täcke?