• Alcea

    Nyfödd som skriker hysteriskt vid amning

    Min fem dagar gamla baby skriker hysteriskt när jag försöker amma henne. Hon försöker hela tiden ta nya tag kring bröstvårtan, och aldrig blir hon nöjd utan hon bara skriker mer och mer och viftar med armarna och spottar ut bröstet. Jag har försökt amma henne innan hon visar hungerstecken, men det har inte hjälpt. Har också försökt amma efter att vi gett henne utpumpad mjölk, så att hon inte ska vara så hungrig, men det funkar inte heller. Jag försöker hjälpa henne genom att trycka ihop vårtan, men det blir hon bara arg av. Senaste dygnet har jag inte fått till ett enda amningspass, utan hon äter bara det som pumpats ur.

    Vad gör jag för fel?   

  • Svar på tråden Nyfödd som skriker hysteriskt vid amning
  • EJai

    Du gör nmog inget fel hon får helt enkelt inte grepp kanske och blir frustrerad. Gå förbi mvc imån eller om det blir bvc och be om hjälp eller om ni har nån amnings grej på sjukhuset du födde. kanske behöver amnings napp

  • Alcea

    Vi fick till det när vi låg på bb (även om jag fick hemska sår på vårtorna). Sen när vi kom hem så funkade det inte längre. Så hon har ju kunnat få grepp tidigare, det är det som är lite skumt. Var på mvc idag och de fick inte heller fason på oss :( Amningsnapp har funkat vid något tillfälle, men då får hon inte så stort grepp som hon borde. Sen river hon loss nappen med fingrarna.

  • sanlun

    Prova att hålla i amningsnappen medan hon ammar så kanske det går. Jag har haft samma problem med mina två då mjölken runnit till och de inte kunde få tag om bröstet. Efter ngn vecka med första och ngn dag med andra gick det bra igen...

  • Mammi07

    Ger du henne med flaska?? Isåfall kan de vara de!! Låter precis som min första. Ge i drickkopp istället. Kan vara några jobbiga dagar innan de funkar igen.


    Stort Lycka till!

  • Alcea
    sanlun skrev 2011-07-05 21:32:41 följande:
    Prova att hålla i amningsnappen medan hon ammar så kanske det går. Jag har haft samma problem med mina två då mjölken runnit till och de inte kunde få tag om bröstet. Efter ngn vecka med första och ngn dag med andra gick det bra igen...
    Ok, det är bara att ta nya tag då. Det känns så hopplöst och vi blir båda väldigt uppstressade, inte roligt! Men man får väl ge det några dagar. Menade du föresten att det gick bra med amningsnapp, eller att det gick bra utan?
  • Alcea
    Mammi07 skrev 2011-07-05 21:34:37 följande:

    Ger du henne med flaska?? Isåfall kan de vara de!! Låter precis som min första. Ge i drickkopp istället. Kan vara några jobbiga dagar innan de funkar igen.


    Stort Lycka till!


    Jo, nu gör jag ju det eftersom hon måste få mat på nåt sätt. Amningen funkade på bb, sen kom vi hem och då slutade det fungera, och det var först då vi började med flaskan. Verkar som att det är bara att hålla ut några dagar, det inger i alla fall lite hopp.  
  • BymBym

    5 dagar är ingenting. Amning kan ta tid. Försök att inte stressa upp dig (jag vet, det är svårt). Sätt dig bekvämt med allt du behöver inom räckhåll och så kämpar du. Min äldsta vägrade ett tag ta ena bröstet, jättejobbigt! Men till slut gick det.

    Jag hade det jättejobbigt med amningen med första. Tog t ex 20 dagar innan hon var uppe i sin födelsevikt. Kämpa på.

  • Helle333
    Alcea skrev 2011-07-05 21:17:35 följande:

    Min fem dagar gamla baby skriker hysteriskt när jag försöker amma henne. Hon försöker hela tiden ta nya tag kring bröstvårtan, och aldrig blir hon nöjd utan hon bara skriker mer och mer och viftar med armarna och spottar ut bröstet. Jag har försökt amma henne innan hon visar hungerstecken, men det har inte hjälpt. Har också försökt amma efter att vi gett henne utpumpad mjölk, så att hon inte ska vara så hungrig, men det funkar inte heller. Jag försöker hjälpa henne genom att trycka ihop vårtan, men det blir hon bara arg av. Senaste dygnet har jag inte fått till ett enda amningspass, utan hon äter bara det som pumpats ur.

    Vad gör jag för fel?   


    www.amningshjalpen.se/

    Sedan fick jag lära mig på föräldrakursen, jag vet ju inte om det stämmer på alla barn, men att om man lär ett barn att amma med hjälp av amningsnapp eller flaskmatar så är det nästan omöjligt att skippa amningsnapp eller börja amma efter att man börjat med flaskmatning för att det är en helt annan sugteknik.....
  • Mammi07
    Alcea skrev 2011-07-05 21:37:53 följande:
    Jo, nu gör jag ju det eftersom hon måste få mat på nåt sätt. Amningen funkade på bb, sen kom vi hem och då slutade det fungera, och det var först då vi började med flaskan. Verkar som att det är bara att hålla ut några dagar, det inger i alla fall lite hopp.  
    Hade jag vatt som dig hade jag slutat med flaskan!! De gjorde inte jag å de slutade med att jag bara ammade i två veckor med första! Andra barnet ammar jag fortfarande å han e snart 10mån. Han fick lite ersättning i kopp å flaska först vid 3 månader!
    Men de viktigaste e att du mår bra!!!
  • Alcea
    BymBym skrev 2011-07-05 21:40:31 följande:
    5 dagar är ingenting. Amning kan ta tid. Försök att inte stressa upp dig (jag vet, det är svårt). Sätt dig bekvämt med allt du behöver inom räckhåll och så kämpar du. Min äldsta vägrade ett tag ta ena bröstet, jättejobbigt! Men till slut gick det.

    Jag hade det jättejobbigt med amningen med första. Tog t ex 20 dagar innan hon var uppe i sin födelsevikt. Kämpa på.
    Tack för stödet!! Skönt att höra att det inte är kört för att det inte funkar från början! Jag får ju för mig att jag redan förstört henne på något sätt.
Svar på tråden Nyfödd som skriker hysteriskt vid amning