Ni uskor som sökt GP/HP
Vad skrev ni i fältet med "antal lyft" och "antal kilo"?
Någon som inte fått beviljat?
Vad skrev ni i fältet med "antal lyft" och "antal kilo"?
Någon som inte fått beviljat?
Jag fyllde aldrig i hur många lyft eller kilo då det kan vara svårt att ange. ( ena dagen kanske man bara har hand om lätta vårdtagare medans andra dagen är det bara en massa tunga) Min chef fyllde heller aldrig i hur många lyft eller kilo jag utsätts för i jobbet och jag hade inga problem med att få beviljad havandeskaps ledig.
Jag skrev ca 60 kg-80 kg som de brukare vägde som skall lyftas. Sen beskrev jag utförligt i bilagor jag skickade med hur jag menade. Att antal kg varierar.Beroende på vilken brukare man ska hjälpa eller vad man ska göra. Ibland kan det ju hända att man bär t ex blöt tvätt eller lådor med blöjor, matkassar mm. Vilket jag också skrev ner i bilagan men inte satte några kilo på. Jag räknade ut hur många antal lyft jag gjorde med brukarna. Tog det jag lyfte som minst på t ex ett dagpass ca 2 ggr,Sen räknade jag det jag lyfte som mest på t ex ett kvällspass 7 lyft. Jag skrev då ca 2-7 lyft i den rutan. Sen förklarade jag åter igen i bilagan att det ser olika ut beroende på vilket pass man jobbar om brukarna behöver hjälp utöver detta. Men att det iaf är 2-7 fasta lyft som kan räknas som man vet att man gör varje dag. Sen förklarade jag också i vilka sammanhang som lyfthjälpmedel kunde underlätta lyften.Och i vilka sammanhang som det inte finns tillgång till lyfthjälpmedel. Förklarade även i vilka sammanhang man jobbar 2 personal samtidigt. Och i vilka pass det finns någon annan som kan ta över och ta dom tunga lyften istället för mig. Och i vilka sammanhang som man jobbar ensam eller bara 2 st personal. Skrev samma sak i rutan hur många peronal som arbetar samtidigt. 1-3 skrev jag där och förklarade i bilagan att det ser olika ut på olika pass. Som minst jobbar 1 person alltså jag själv. På nått pass jobbar man 3 st personer samtidigt kanske i ca 2 timmar eller så.
Jag har fått min graviditetspenning beviljat båda mina graviditeter. Men jag har hört många som inte fått det. Det är lättare att få beviljat om du skriver egna papper och häftar fast på ansökan som bilagor som förklarar hur ett pass ser ut på dn arbetsplats i detalj.Skriver ner alla faror och förklarar hur du menar i bilagorna. Allt som kan tänkas. Stå och gå mycket, jobba i påfrestande arbetsställningar vid t ex dusch mm, arbeta i trånga utrymmen t ex när man duschar en brukare är det inte så lätt att vara höggravid om duschen är liten och man har olika hjälpmedel som ska få plats också. Ensamarbete, kvällsarbete och nattarbete. Alla tunga lyft, också t ex när man kör rulltol ute på stan. Och ska över höga trottoarkanter. Ibland måste man hjälpa till att lyfta för att komma över kanten. Städning, hänga tvätt mm. Beroende på vart du jobbar så skriv även med om det finns risk att du kan komma till skada genom att en brukare kan få oförutsedda utbrott. Eller gör något utan att de tänker sig för t ex kastar saker som kan träffa dig, knuffas, slår, mm. Detta kan ju förekomma när man jobbar med funktionshindrade, dementa, på psyk men också på ett sjukhus där man behandlar alla dessa typer av patienter. Vet inte riktigt vad du trådstartaren jobbar med inom vården??. Lycka till =)
Jag angav vikt 50-100 kg och lyft minst 40 st, jobbar på rehab.
Jag skrev obegränsat antal lyft och 50-100 på kg tror jag. Nu jobbar jag inte som vanlig uska utan inom lss med utvecklingstörda och vi har en hel del hot&våld i jobbet. När jag skrev det och att vi jobbar i trånga utrymmen kan de nog inte annat än godkänna hp.
Jag fick det iaf beviljat med båda barnen.
TJEJJEN: Då har vi samma yrke. Trånga utrymmen och risk för våld och hot så kan dom nog inte göra annat än att godkänna. Eftersom det ingår i brukarnas funktionshinder med aggressiva utbrott som kan komma när man minst anar det. Man kan ju inte undvika det när man inte vet när det ska ske.Har man dessutom mycket ensamarbete tillsammans med detta så kan det inte bli annat än en godkänd graviditetspenning (tidigare havandeskapspenning). Jag har också blivit beviljad GP/HP med båda mina graviditeter.