• Anonym (ck)

Någon som lyckats behålla vikten efter en pulverdiet? Hur?

Fick nyss se bilder på mig själv från midsommar och jag känner mig äcklad av mig själv, nu måste jag gå ner i vikt.

Har tidigare kört cambridgekuren, men gick upp allt efteråt. Men funderar ändå på att köra det igen, men undrar om det är någon som faktiskt lyckats behålla vikten efter avslutad kur? Hur gjorde du? 

• Svar på tråden Någon som lyckats behålla vikten efter en pulverdiet? Hur?
  • Anonym

Du måste ändra dina kostvanor efter en sådan kur. Om du går tillbaka till dina gamla vanor kommer vikten garanterat tillbaka. Pulverdieter är bra rivstarter för att börja en viktnedgång, men en varaktig ändring av livsstilen är det ända som fungerar i längden

• Jouy

Jag bantade med VLCD och jag tror att det var 13 kg som försvann. Slutade med dieten för ca 2 månader sedan och jag har lagt om kosten. Så nu har jag fortsatt gå ned i vikten. - 3 kg sen jag slutade med VLCD.
    Man måste ju tänka på att ej äta hur man vill. Hur mycket man vill.

• Anonym (ck)

De flesta av de kilon jag vill gå ner är från graviditeten (4kg) och från hormonbehandlingarna jag gjorde innan (7kg).

När jag äter som jag gör just nu så går jag inte upp i vikt, men heller inte ner. Jag funderar mest på hur lång tid man bör ha en upptrappning från pulvret till att äta fullt ut igen?  

• Jouy

Jag bara slutade med pulverdrinkarna och åt vanlig mat direkt. Det fungerade bra.
    Jag tror att de säger att man skall bygga upp långsamt för att det ej skall bli något knas med magen.

• Anonym (ck)

Aha, så om magen inte krånglar kan man köra på direkt?

• Jouy

Jaa, det är vad jag tror. Kan ej garantera till 100% :)
    Men det gick bra för mig iallafall.

• sara den fina

Självklart ska du ha en upptrappning från pulver till mat. Kroppen behöver mat och nyttig sådan men har man tagit hjälp av pulver så gäller att lägga om sin kost om man vill ha varaktigt resultat. Min syster har gått ner mycket och idag får hon tänka till hela tiden och inte återgå i gamla vanliga matrutiner. På en del apotek så finns en måltidsmått om man är osäker hur storr en portion är Sen gäller att öka på motionen varje dag

• Anonym

Jag har gått ner en massa kilon med Naturdiet. Fungerade kanon för mig.

Hur jag har ändrat kosten? Jo, jag äter inte pasta, ris eller potatis speciellt ofta eller någon större mängd (2-3 ggr/vecka). Mycket grönsaker och frukt och fettsnåla proteinkällor. Två knäckemackor med pålägg och Becel till frukost. Inget godis, ingen läsk.

Är jag sugen på något blir det frukt eller nötter. Dricker ett glas vin då och då. 

Jag promenerar och cyklar en hel del. 

• Anonym (lisa)
    Anonym (ck) skrev 2011-07-05 22:25:48 följande:

De flesta av de kilon jag vill gå ner är från graviditeten (4kg) och från hormonbehandlingarna jag gjorde innan (7kg).

När jag äter som jag gör just nu så går jag inte upp i vikt, men heller inte ner. Jag funderar mest på hur lång tid man bör ha en upptrappning från pulvret till att äta fullt ut igen?  

Men om du går ner i vikt kommer du behöva mindre energi per dag för att hålla vikten. Säg att du går ned 15 kilo - då måste du äta ca 450 kcal mindre per dag för att hålla din nya vikt.   
  • Anonym (ck)
    Anonym (lisa) skrev 2011-07-18 10:12:41 följande:
    Men om du går ner i vikt kommer du behöva mindre energi per dag för att hålla vikten. Säg att du går ned 15 kilo - då måste du äta ca 450 kcal mindre per dag för att hålla din nya vikt.   

Ja, det har du rätt i det tänkte jag inte på. Vet du hur många kalorier man kan äta för att behålla 75kg och 65kg om man är 163cm lång?
  • Anonym (lisa)

I regel brukar man säga att en människa behöver 30 kcal / kg och dygn. Det var den siffran jag drog till med i mitt förra svar.

Nu funkar det inte riktigt så enkelt eftersom man måste ta hänsyn till att fettvävnad förbrukar mindre energi än muskelvävnad. Man måste också ta hänsyn till ålder, längd, kön och aktivitetsnivå. Om man gör det får man en uppskattning av behovet - men detta kan variera mellan olika individer också. 

En uppskattning kan du få om du klickar i dina värden på  

http://www.raknaut.se/kaloribehov.aspx
      eller
    http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Om man räknar med dessa verktyg skiljer det ungefär 100 kcal i behov mellan dina två vikter.  

Lycka till med din viktnedgång (och att hålla den i fortsättningen)! 

Svar på tråden Någon som lyckats behålla vikten efter en pulverdiet? Hur?