Graviditetspenning
Jag har blivit beviljad hel graviditetspenning från 15 juli, men känner att jag klarar av att jobba längre än så.
Får man det?
Och kan man välja att jobba halva dagar i så fall?
Nån som har erfarenhet av detta?
Jag har blivit beviljad hel graviditetspenning från 15 juli, men känner att jag klarar av att jobba längre än så.
Får man det?
Och kan man välja att jobba halva dagar i så fall?
Nån som har erfarenhet av detta?
Tycker det vore konstigt om man i nte får det. Inte så lätt att veta vad man klarar av och inte?
Också intressarad av ett svar...
puffpuff! :)
Ingen som vet?
ja man får jobba längre, bara att fylla i på begäran som du ska skicka in hur du jobbat, man kan säkert jobba halv dagar oxå.
Du måste ha fått din gravidtetspenning beviljad av någon orsak. T ex tunga lyft i ditt arbete eller p g a mijöaspekt. Vitsen med att få graviditetspenning är ju att slippa jobba från 60:de dagen från beräknad förlossning. Varför utsätta sig för nått som kan vara farligt för sig själv och barnet om man inte måste??Om du tycker att du klarar av att jobba och vill utsätta dig för det du blivit beviljad graviditetspenningen för så borde du nog inte sökt graviditetspenning??. Eller om du klarar jobba borde du inte blivit beviljad graviditetspenning. Chefen har ju också ett ansvar i detta. Har han/hon kryssat i sin blankett att ett annat lättare jobb inte finns då blir alla uppgifter som lämnats in motsägelsefulla. Tycker du ska kolla upp detta noga. Dom är rätt stränga på f-kassan. Och ingen vill att beslutet dras tillbaka och att man blir återbetalningsskyldig sen. =(
Hej!
Det går bra att jobba längre än till den 15 juli eller halva dagar. Har du redan skickat blanketten "försäkran graviditetspenning" så får du kontakta oss och korrigera datum och omfattning. Du kan även välja att jobba enstaka dagar i veckan, om du orkar, men måste kontakta oss vid förändringar.
Om du inte har skickat in blanketten och vill ha ett annat uttag fyller du bara i det.
Hälsningar
Carl, handläggare