• delifi2

    bok om döden

    Vår 6 åriga son har börjat tänka på döden, begravningar, om hur det är att bli gammal osv. Mycket mörka tankar har han om det.
    Han vill inte att pappa ska bli 100 år och dö, han vill inte gå på hans begravning, han undrar ofta hur det komemr bli på jorden om alla dör och vad som händer med alla djur.

    Jag undrar om det finns nån bra bok som tar upp döden på en bra vis hans nivå. 

  • Svar på tråden bok om döden
  • delifi2
    Lady Namárië skrev 2011-07-05 22:09:21 följande:
    Jag funderar på den här www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187805... (vår sexåring har samma funderingar just nu). Men jag är inte helt igenom förtjust i Bajsboken, som hör till samma serie. Någon kanske har läst den här och kan ge ett utlåtande?
    jag är inte heller förtjust i bajsboken, tycker den är helknas.

    tack för alla tips 
  • finskaflikkan

    Jag känner en ängel av Cecilia Svensson! VÄLDIGT bra bok! 
    Rekommenderas väldigt starkt! Läser den varje dag med min son som snart e 3år.  

  • Romantik

    "Roy" av Gro Dahle handlar om en hund som dör (fast det nämns aldrig i texten att det är en hund, så läser man utan bilder kan man tolka som man vill) och hon skriver mycket om hur pojken som fortfarande är kvar och lever känner sig.
    (har inte testat att läsa för barn själv, utan bara läst den inom en litteraturkurs på min lärarutbildning) 

  • Tuffen

    "En stjärna vid namn Ajax" är en underbar bok om döden. 

  • karine

    Måste bara rekommendera, När farfar blev ett spöke av Kim Fupz Aakeson. Jag läste den för några barn på den förskolan jag jobbar och var nästan tvungen att sluta läsa för tårarna bara forsade (var iof gravid och lite hormonkänslig) men en väldigt fin bok. 


Svar på tråden bok om döden