• Anonym

Arg 3 årig tjej vid hämtning på dagis.

Hej!

Jag måste fråga hur jag ska gå till väga med min älskade tjej på 3 år. Ända sedan hon
    började dagis när hon var 15 månader så har det av och till varit jättejobbigt att hämta min tjej på dagis, och det har blivit värre och svårare ju äldre hon hon har blivit.

Hon blir först jätteglad när jag kommer och många kramar blir det sedan när vi ska sätta på kläderna så brakar det loss, hon skriker, slänger sig på golvet, vill inte ta på sig kläderna eller skorna, springer ifrån etc .

Jag har prövat allt från att vara bestämd och säga åt henne att vi ska hem, jag har sagt hejdå och vänt i dörren (hon säger bara hejdå tillbaka), och nu sista året så försöker jag hålla lugnet men får i många fall bära henne skrikande ut ifrån förskolans lokal för att ta på henne kläderna utanför (beroende på väderlek).

Det har aldrig varit något stressande och jäktande när jag hämtar, eftersom hon är en tjej som är duktig på att ta på sig de flesta kläder och skor själv så låter jag henne göra detta i lugn och ro men oftas så vill hon ingenting.

Jag har känt mig som världens mesigaste mamma som inte har pli på mitt barn, alla
    andras barn följer med mamma och pappa snällt utan skrik. Jag känner verkligen allas blickar (speciellt från personalen) att nu sätter det igång igen. Har frågat personalen hur man ska göra men får höra att det går över .... men när ??? orkar inte mer.

OK, vissa dagar går bra att hämta och då är det roligt att hämta henne annars inte. Lämningarna på morgonen går till 99% bra, nästan aldrig gråt, men att hämta så går det 95% dåligt. Hon är frisk för övrigt, en mycket bestämd tjej som vet vad skåpet ska stå, charmig och glad annars och väldigt social, pratar mycket och kan mycket (för att vara 3
     år) lite lillgammal. Kan tillägga att jag är ensamstående och helt ensam ingen släkt eller vänner som kan "ta över" ibland för mig.   Mår själv inte bra annars och måste få lite råd hur jag ska gå tillväga.

Tack på förhand. // S.

• Svar på tråden Arg 3 årig tjej vid hämtning på dagis.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Du beskriver att du känner dig som en mesig mamma och att personalen iakttar dig, när din dotter protesterar. Jag vet av erfarenhet både yrkesmässigt och privat att detta drabbar fler än man tror. Dessutom är jag säker på att personalen varit med om detta tusen gånger tidigare.
    Du är med andra ord inte ensam!

Till viss grad har personalen rätt, det går över med tiden. Men i många fall man också hjälpa till på traven. Min uppfattning är dock att det kräver samarbete mellan förskolepersonalen och familjen.

Från din sida gäller det att du har god tid på er. Så slipper hon känna av stressen, som gör att många barn direkt sätter sig på tvären. Det verkar dock som att lämningarna fungerar bra och att du har gott om tid vid hämtningarna. Toppen Glad

Personalen kan underlätta genom att förbereda henne på att du snart kommer och kanske till och med kan hjälpa henne klä på sig. Även om det förutsätter att de är tillräckligt med personal, så kan de under någon/några veckor förhoppningsvis genomföra det.

Förutom detta tycker jag att du pratar med personalen, om när de tror det är lämpligt att du hämtar. Sker hämtningen mitt i en aktivitet, är det inte svårt att förstå att det blir problem. Men, som sagt, kan personalen förbereda henne genom att till exempel avsluta en aktivitet, så underlättar det betydligt.
    Detta förutsätter att du alltid hämtar bestämd tid och att du ger signal, om du kommer bli sen i god tid.

Summan av kardemumman är allstå; att det är viktigt att ni får in en rutin för hämtningarna, så att din dotter vet i förväg vad som skall hända. Försök även vara så konsekvent och bestämd du orkar.
    Känner du däremot en dag att - idag orkar jag inte eller hinner inte, då tycker jag absolut att du skall sänka kraven och ge efter direkt för vad det än må vara.

Att hon sätter sig på tvären, kan betyda att hennes vilja inta alls stämmer med din eller så kan det betyda att hon inte alls vet vad hon vill,.. eller vad du vill för den delen.
    Det är just vad det handlar om i hennes ålder; undersöka och komma underfund med sin egen och andras viljor, vilket inte alltid är lätt (inte ens när man är vuxen).

Mvh Christine

Svar på tråden Arg 3 årig tjej vid hämtning på dagis.