Nordiskt namn som betyder typ gåva
Letar efter nordiskt namn som betyder gåva, underverk eller liknande, Har en freja idag, så något i stil med det.
Letar efter nordiskt namn som betyder gåva, underverk eller liknande, Har en freja idag, så något i stil med det.
Ted betyder gudomlig gåva...
Kanske inte så nordiskt
Thea- betyder "Guds gåva"
Fint ihop med Freja
Lahja betyder gåva på finska och är ett kvinnonamn också. Fast finskan är ju inte ett nordiskt språk...
Frida = älskad
Helga = lycklig
tackar, fler förslag?
Nordiska namn med vackra betydelser
Runa - hemlighet ( vackert om än inte riktigt vad du ville ha)
Unn eller Unna - älska
Gerd eller Gerda - gård eller 'skydd, hägn'
Daga - dag -
Rune - hemlighet ( vackert om än inte riktigt vad du ville ha)
Östen - lyckosten
Åke - lillefar
Vimund - helgedomens beskyddare
Unne / Une - älska, vara tillfreds
Sven - yngling, ung man
Sune - son
Birger- hjälpare
Dag- Dag
Bror - bror
Ok kan förtydliga lite. Barnet är helt oplanerat men väldigt välkommet! Jag ska inte kunna bli gravid utan att ta hjälp av IVF, men tji fick de. Gick ju visst!!!! Så betydelse typ gåva, underverk, mirakel.
Nej det behöver väl egentligen inte vara rent nordiska, jag gillar både Ingrid och Ester, och de är ju inte av nordiskt ursrpung.
blandade ihop ingrid med ett annat namn,
Fler förslag?
Linnéa - underbar. Som du beskriver henne i din sidfot :)
Jan, Johan, Jon, Johannes Hannes - Herren är nådig
Inga - "frö"
Signe- "ny seger"
Dora - Gåva
Mirica - Mirakel
Edita - rik gåva
Isidor/Isadora - gåva
Matteus/Mateo/Mathias/Matti - guds gåva
Theodor/Theodora - guds gåva
Vanya - Guds nådiga gåva
Inte nordiskt men Isidor betyder gåva (till Isis, nån egyptisk gudinna eller liknande tror jag)
Matthias o Mattheus betyder oxå gåva (från Gud). Såg i en annan tråd en gång ngn som föreslog namnet Mi-Rakel ;)
Men snälla, döp henne för guds skull inte till Doris om det blir en tjej.....Livia betyder visserligen inte gåva men är fint om man vill anspela på ordet "liv" :)
Theodor betyder oxå gåva förresten tror jag
Idun tycker jag är jättefint:
svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Idun
Idun är ett kvinnonamn som betyder "att förnya naturen" kan också komma från unna som betyder "älska". Idun var fruktbarheten och den eviga ungdomens gudinna i fornordisk mytologi. Hon vaktade de gyllene äpplen som gav asarna evigt liv. I Johanne Hildebrandts trilogi "Sagan om Valhalla" är Idun dotter till vanaprästinnan Freja och asen Tor.
Idunn har jag redan som förslag eftersom både idunn och freja just har med fruktbarhet att göra