• Amazina

Barn som stoppar upp grejer i näsan...

Jag har två barn varav den äldsta är 2 år och 5 månader. För någon vecka sedan noterade jag när hon nös att det flög ut en halv räka ur näsan. Jag har sett att hon har petat näsan ibland, och hon har sagt ordet "buse" och pekat på näsan, men jag har aldrig misstänkt att hon petade upp något. När räkan kom tänkte jag ärligt talat inte så mycket på det, mer än att "Hur 17 kom den dit och vilken tur att den kom ut" och sedan glömdes historian bort.

Så igår när vi satt och pratade efter maten kommer hon fram till mig och säger att hon har majs i näsan. Jag ber henne berätta det igen, och med hennes begränsade ordförråd säger hon återigen att hon har majs i näsan och pekar på näsan. Jag tittar upp i näsan men ser ingenting. Jag ber henne snyta sig och med den illa kraften hon har i snytningarna kom det ingenting. Det var dock inte totalstopp eller så heller.

Hon är inte snuvig, inte ens ensidigt, hon har ingen feber, verkar inte ha ont eller vara besvärad, har ingen rodnad mm. Jag har bestämt mig för att inte kolla upp det just nu i alla fall utan mer vara uppmärksam på om hon får symtom.

Hur gör man annars med barn som stoppar upp matrester mm i näsan?? Kommer sådant ut spontant eller måste man alltid plocka ut dem manuellt? Hur gör man det i så fall?? Var drar jag gränsen för när jag ska söka sjukvård eller ej? Behöver jag vara rädd att hon ska aspirera? Jag är själv sjuksköterska på akuten, men har inte hand om så många barn.

• Svar på tråden Barn som stoppar upp grejer i näsan...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man skall göra som du resonerar. Finns det inga symtom eller att man själv kan se/har sett att det sitter något i näsan, så får man helt enkelt avvakta.

Får barnet däremot problem/symtom skall man naturligtvis kontakta sjukvården. Visst kan man uppmana barnet att snyta sig och hoppas på att det kommer ut, men att själv börja peta kan göra att man förvärrar situationen. På sjukhuset finns både van personal och rätt instrument för detta.

Jag  vet att det kan sitta långt inne som sjuvårdspersonal att söka sjukvård, men när det gäller ens barn tycker jag att man skall vara frikostig med det Flört

Mvh Christine

Svar på tråden Barn som stoppar upp grejer i näsan...