Måla ikea-möbler
Ni som målar om ikea-möbler hur gör ni? Låter ni de vara ihopmonterade eller skruvar ni isär dem? Gör ni något grundarbete? slipar? Vad använder ni för typ av färg?
Ni som målar om ikea-möbler hur gör ni? Låter ni de vara ihopmonterade eller skruvar ni isär dem? Gör ni något grundarbete? slipar? Vad använder ni för typ av färg?
Det är väl som med alla möbler... beror på vad det är för material t.ex. laminat skulle jag ju inte ge mig på att måla, knappt fanér heller, men det är nog bättre. Solitt trä är ju bara att måla, men sen kommer man ju till problemet om det är ytbehandlat innan....
så vad exakt är det du tänkt måla?
Typ billy-bokhylla, expedit-bokhylla............. ska försöka få lite enhetlighet.
Jag har målat billy. Slipade och målade med vattenbaserad lackfärg. FUnkade fint =) Monterade inte ner. Spjälsängen som maken håller på att måla är dock nedmonterad.
Expedit verkar tyvärr vara laminat... och inte faner som billy är. Så den kan vara knepigare. Du måste nog se till att få tag på en färg som biter på plast....
Grunda med nordsjös Häftgrund V biter på allt extra bra på lackade ytor. Tvätta bara möbeln först med en bra målare ätt eller 1 del amonika 9 delar vatten. Använd handskar och skyddsglasögon stå på vädrad plats typ öppna fönster. Köp ingen biltema färg utan handla på färgaffär. Rolla med skumgummi roller och köp en en pensel med skumgummi. Blir ett kanon resultat. Måla två gånger grund och två gånger topp färg. Be dem bryta grundfärgen i rätt nyans. Blir mycket bättre resultat då. Är det ett bord eller liknande kan man lägga två lager klarlack på slit ytan. Annars välj en hög glans färg typ V40 eller högre. Jag har kört med ready V70 från Nordsjö. Har du fler frågor är det bara att återkomma
Någon som använder färgspruta, från ex Clas Ohlson?
Blir sällan bra. Men använder du en bra färg och en skumgummi roller blir resultatet lika bra som en färgspruta. Problemet med julas och claesohlsons färgsprutar som körs utan externkompresor är att du måste spädda ut färgen masso. Du riskerar ett fläckigt och flamigt resultat om du inte lyckas spädda ut färgen exakt lika. Men lättast och snabbast är en riktigt bra skumgummiroller lika bra. Du får ju fortfarande en högblank yta.
Har du någon roller du rekommenderar? Läste just att man ska använda lackfärg till roller för att få bästa resultat, stämmer det?
Som sagt en skumgummi roller och en vattenbaserad oljefärg för inomhus bruk. Åk till färghandeln och prata med dem. Har själv använt mycket Nordsjö och är väldigt nöjd med deras produkter. Då är det en bruten Häftgrund V som gäller och en ready V40 eller V70 beroende på vilken glansgrad du vill ha.