• TheLove

Tygblöjor

Jag funderar på att köpa tygblöjor men vill höra vad andra tycker om det innan.
    Jag vill bara att de som provat det ska svara.

Så vad tycker ni om tygblöjor?

Skriv gärna i tråden om det är omständigt eller ej. Går det att använda samma blöja fler gånger utan tvätt och bara byta ut blöjinlägget eller måste en ny blöja användas varje gång?

Vart hittar man det för en billig peng?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 09:26

Hur många uppsättningar per storlek behövs?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tygblöjor
  • Lena

Vi använde vikblöjor. Samma blöjbyxor kunde användas vid flera byten men nya blöjor. Handtvättade och tvättade i tvättstugan. Kommer nog använda tygblöjor mer med nästa barn för nu har vi egen tvättmaskin.

• TheLove
    Lena skrev 2011-07-06 09:16:31 följande:
    Vi använde vikblöjor. Samma blöjbyxor kunde användas vid flera byten men nya blöjor. Handtvättade och tvättade i tvättstugan. Kommer nog använda tygblöjor mer med nästa barn för nu har vi egen tvättmaskin.
    vad är vikblöjor? Hur många uppsättningar bör man ha i varje storlek?
  • Lena
    TheLove skrev 2011-07-06 09:25:56 följande:
    vad är vikblöjor? Hur många uppsättningar bör man ha i varje storlek?
    Vikblöjor är ett tygstycke på tyo 50*50cm som man viker till en blöja. Man kan ha samma storlek från bebis till barnet är flera år. Man behöver ca 20st skulle jag säga. Blöjbyxor behöver man vi varje storlek 2-3st
  • johlinn

Jag/vi använder nästan enbart pocketblöjor. Det fungerar jättebra och vi använder bara engångs till natten och på resor.

• TheLove
    Lena skrev 2011-07-06 09:28:04 följande:
    Vikblöjor är ett tygstycke på tyo 50*50cm som man viker till en blöja. Man kan ha samma storlek från bebis till barnet är flera år. Man behöver ca 20st skulle jag säga. Blöjbyxor behöver man vi varje storlek 2-3st
    Sökte på det och hittade två prova på sett från minimundus där man i ena får: 1 st Imse Soft blöjbyxa storlek och 2 st rutvävd vikblöja och i det andra: 1 st Imse Soft blöjbyxa och 1 st formsydd blöja. båda kostade 139 vilket känns väldigt billigt... Tror jag ska beställa något av dem eller båda...
  • Lena

Jag hade nog köpt båda för att testa vad jag tyckte om dem och så hade jag ju haft blöjor för en halv dag iaf

• TheLove
    johlinn skrev 2011-07-06 09:55:18 följande:
    Jag/vi använder nästan enbart pocketblöjor. Det fungerar jättebra och vi använder bara engångs till natten och på resor.
    de verkar också vettigt, inte sö bökigt...
    Lena skrev 2011-07-06 10:13:41 följande:
    Jag hade nog köpt båda för att testa vad jag tyckte om dem och så hade jag ju haft blöjor för en halv dag iaf
    jo jag tänker så faktiskt... då har jag ju dessutom två blöjbyxor med...
  • vittra

Vi har bara haft engångs på natten och enstaka gånger på resor. Vi är jättenöjda, använder formsydda blöjor Beroende på hur lite kiss det är i blöjan kan man bara skölja av, hänga upp och använda den igen utan att den tvättas. Tror vi har runt 18-20 blöjor, man har samma storlek ända tills de blir blöjfria (vilket de tenderar att bli tidigt med tygblöjor).

• TheLove
    vittra skrev 2011-07-06 10:30:43 följande:
    Vi har bara haft engångs på natten och enstaka gånger på resor. Vi är jättenöjda, använder formsydda blöjor Beroende på hur lite kiss det är i blöjan kan man bara skölja av, hänga upp och använda den igen utan att den tvättas. Tror vi har runt 18-20 blöjor, man har samma storlek ända tills de blir blöjfria (vilket de tenderar att bli tidigt med tygblöjor).
    Åh vad smidigt att det är samma... Då blir det ju inte lika dyrt... Tycker det känns som mkt pengar men det är det ju inte om man jämför med engångs. Bara engångs kostar ju ca 100kr per gång och räcker ju inte alls länge...

Jag funderar på det med sköljmedel, det står att man inte ska använda det, är det för att de inte suger upp lika bra om man använder det?

Satte grabben på toan för en stund sen och han både kissade och bajsade för första gången på toan :) Har blivit lite EC inspirerad och tänkte köra lite smått på det :)
  • Lena

sköljmedel gör mycket riktigt att uppsugningsförmågan blir mycket sämre.

Svar på tråden Tygblöjor