• Anonym (Undrar.....)

Medicinsk abort - komplikationer

Jag undrar och hoppas på att det finns någon kunnig person som kanske jobbar inom yrket som kan svara på min fråga.

17/5 gjorde jag en medicinsk abort. Jag blödde ca 2 veckor efter. Efter 4 veckor var jag på återbesök och ska dit igen eftersom gravtestet visade svagt svagt +

Jag har brun/gula aktiga flytningar, men inget mer, varken blödningar eller magont.

Så...., nu har det alltså gått ca 1½ månad efter abort och jag ska till Vansbro till helgen för att simma.....

Jag får inte tag på bm då det är upptaget dit hela tiden eller så blir man satt på milslång kö och känner inte att min fråga är grav allvarlig.

Men grejen är: Kan jag simma nu?? Är infektionsrisken borta? Eller den kvar så länge jag har flytningar?

Hoppas sååå gärna på svar!!             

• Svar på tråden Medicinsk abort - komplikationer
  • Anonym (undvik)

undvik bad tills du är helt återställd!
    jag är inte utbildad utan har själv nyss gjort en  medicinsk abort.

jag åkte på livmoderinflamation 5 dagar efter första tabletten.

detta pga överansträngning.

att bada bidrar ju till ökad risk för detta.

ska du få göra ett vul för o se så allt kommit ut?

jag hade liknande me bruna flytningar trådar typ.

sen efter några dagar kom moderkakan ut. efter de upphörde all sorts blödning.

• Anonym (Undrar.....)

Tack för ditt svar!

Idag trotsade jag telefonkön och satt i ca 25 min....... :-/

Men.., jag kom iallafall fram och hon sa att det inte var några problem med att simma. Det har gått "så lång tid" sen jag gjorde aborten. Så jag litar till vad hon sa och simmar på söndag.

Jag har redan varit på ett återbesök, men eftersom grav testet visade ett svagt svagt + så ville hon att jag skulle komma tillbaka om 2 veckor, men det var bara för att lämna ett nytt urinprov. Vad som händer därefter om det ff visar +, det vet jag inte.

Hon sa att det kan vara att hormonerna inte "kommit tillrätta" ännu och att det var därför det visade +..... Men men...., får se vad hon saäger nästa vecka.

Jag ville mest få veta om det var ok att simma och efter hennes svar så känner jag att jag hoppar i plurret!         

• Anonym (undvik)
    Anonym (Undrar.....) skrev 2011-07-07 12:29:54 följande:

Tack för ditt svar!

Idag trotsade jag telefonkön och satt i ca 25 min....... :-/

Men.., jag kom iallafall fram och hon sa att det inte var några problem med att simma. Det har gått "så lång tid" sen jag gjorde aborten. Så jag litar till vad hon sa och simmar på söndag.

Jag har redan varit på ett återbesök, men eftersom grav testet visade ett svagt svagt + så ville hon att jag skulle komma tillbaka om 2 veckor, men det var bara för att lämna ett nytt urinprov. Vad som händer därefter om det ff visar +, det vet jag inte.

Hon sa att det kan vara att hormonerna inte "kommit tillrätta" ännu och att det var därför det visade +..... Men men...., får se vad hon saäger nästa vecka.

Jag ville mest få veta om det var ok att simma och efter hennes svar så känner jag att jag hoppar i plurret!         

simma lugnt o hoppas de visar - då på testen nästa vända!
  • Angelica 052

Hejsan.

Gjorde en medicinsk abort förra året och det var nog det värsta jag gjort. Blödde som ett djur i fem veckor och sen avstannade det i ca en vecka för att sedan börja om på nytt. Hela min sommar blev förstörd då jag blödde i stor sett hela sommaren. Ringde ett flertal ggr till kvinnokliniken men fick inga konkreta svar på varför, om det kunde vara en infektion osv. Till slut fick jag rådet att börja äta p-piller och då slutade blödningarna, men då mådde jag ju dåligt av p-pillrena istället.

Sambon och jag har använt kondom resten av tiden och fick i början av juni veta att jag var gravid (igen). Efter mycket känslor fram o tillbaka så kom vi fram till att vi inte har den ekonomin man bör ha för att skaffa barn då min sambo är arbetslös och jag bara jobbar halvtid. Gjorde en kirurgisk abort igår. Det var en helt annan upplevelse. Valde narkos då jag inte ville vara vaken under ingreppet. Allt hade gått jättebra och jag var uppe o gick 10 min efter att jag vaknat. Blöder nästan ingenting nu och mår väldigt bra fysiskt. Fick fika på lasarettet o sedan åkte jag hem. Hade lite ont igår, som mensvärk men är helt smärtfri idag.

Jag ångrar inte mina aborter men kan inte förstå hur en medicinsk kan anses som lindrigare än den kirurgiska jag gjorde igår. Visst narkosen tar man lite stryk av o det kan i VÄRSTA fall bli ärrbildningar på livmodern, men med tanke på hur jag mådde förra året mot vad jag mår nu så fattar jag inte hur jag orkade gå igenom den medicinska aborten. Man blöder ju både mindre och kroppen verkar må bättre idag än för ca 1 år sedan.

Jag hoppas att allt går bra för dig och att du slipper alla komplikationer som jag fick med den medicinska.
    Vill även tillägga att man aldrig ska känna skuld för att man väljer en abort!
    Många kramar

• Anonym (Undrar.....)

Usch..., fy vad jobbigt......
    Det var ju "skönt" att det gick så "lätt" andra gången då.

Jag har gjort kirurgisk abort för många år sedan med och kan hålla med dig om att det är "smidigare".

• Angelica 052
    Anonym (Undrar.....) skrev 2011-07-08 13:38:52 följande:
    Usch..., fy vad jobbigt......
    Det var ju "skönt" att det gick så "lätt" andra gången då.

Jag har gjort kirurgisk abort för många år sedan med och kan hålla med dig om att det är "smidigare".

Ska vara helt ärlig och tillägga att jag gjort tre aborter med denna inräknad. Det är inget jag är stolt över ska också tilläggas. De två första var dumheter o sådana som kunnat undvikas, men den här sista så hade vi faktiskt skyddat oss. Lite typiskt när man väl försöker undvika att göra samma procedur. Dock känns det ju som om jag är den enda på hela jorden som har gjort så här många aborter och jag undrar ibland vad de i min närhet tycker o tänker egentligen.

Det är väl också därför som jag verkligen förstå de som väljer en abort och kan känna för dem då jag är ganska så införstådd med allt va det innebär.

Har det löst sig för dig? Hoppas du får bada och inte behöver tänka på detta något mer. Lycka till!
Svar på tråden Medicinsk abort - komplikationer