• Anonym (ts)

arbetslös några dagar, mellan 2 jobb vad gäller?

Jag är just nu föräldraledig och har sökt nytt jobb under tiden jag var gravid och fick det med.

Jag sa då att jag skulle börja i sep men de ville jag skulle börja i aug. Vi skrev dock att jag skulle börja 1 sep på kontraktet eftersom min chef var på semester och jag inte kunde kolla med henne om hon kunde släppa mig till 1 aug (uppsägningstiden). Nu har jag talat med min chef och fått hennes ok att slippa uppsägningstiden då jag inte är inne o jobbar i alla fall. 

Men nu är nya chefen på sem och återkommer 1 aug, vi har kommit överens om att höras av då för jag har sagt att jag kan jobba under aug, men inte fått nått startdatum utan det skulle vi ta då 1/8 eller någon av de närmaste dagarna där. Kommer ringa som en tok till jag når henne. 

VAD händer då jag ju garranterar är utan jobb/anställning i alla fall 1/8 och kanske hela den veckan? Sen att vi skrev ett datum på anstälningsavtalet som inte kommer stämma börjar ju innan dess.

Det jag undrar är om/hur detta påverkar min SIG då jag ska va föräldraledig igen i januari.  

• Svar på tråden arbetslös några dagar, mellan 2 jobb vad gäller?
  • MickeN1973

anmäl dig som arbetssökande hos AF den 1/8
    Som jag har fattat det får det inte finnas några luckor... mellan anställningarna om man vil bevara sgi.

• Floria

Jag har själv varit i situationen efter att jag började jobba femte september istället för första september i och med min föräldraledighets avslutande.

Jag ringde fk och fick till svar att de dagar som är mellan jobb så kan jag inte få ersättning om jag är sjuk eller vabb. Däremot så får man rätt SGI igen från dag ett när du börjar jobba igen. Men ring och dubbelkolla, det här var 2007 och reglerna kan ju ha ändrats.

• Anonym (ts)

Hörde med försäkringskassan idag och om man tar ut 5 dagar eller mer (hela dagar) så skyddas sigen och man behöver inte anmäla sig till ams annars måste man det om det är nån mer än jag som undrar så är det de som gäller.

• Fru Sveden

Anmäl dig på AF annars finna risken att din sgi nollas det gjorde min pga att jag inte anmälde mig på af det var visserligen under 4 veckor i mitt fall, men som jag fattat det räcker det med en dag som du är utan ersättning, jobb m.m och inte inskriven på af så nollas din sgi med en gpng

• sextiotalist

Som alla andra skriver, anmäl dig hos Af så du inte trillar ur systemet.

• Anonym

Hur är ditt nya jobb? Är det en fast anställning, så är det inga som helst problem. Din nya sgi kan fastställas direkt, till din nya lön. Samma om det är ett längre vikariat (8 mån eller mer, tror jag det ska vara då).

Är det inte det ska du definitivt anmäla dig till af så du inte får din sgi nollad, om du inte vet att du kommer hinna jobba upp den igen.

• Anonym (Sofia)

Min man hade ett glapp på 4 dagar när vi var gravida med vårt första barn. Han fick lägsta föräldrapenningen för det, riktigt surt.

• Anonym (ts)

Som jag skrev så har jag talat med FK och enligt dem ska min sig vara skyddad de dagar det handlar om eftersom jag just nu är mammaledig och tar ut 7 dagar i veckan (tar man ut fler än 5 hela dagar är sig skyddad)

någon fråga om det är en fast tjänst, ja det är det jag går från en fast/tillsvodare till en annan fast.

• Anonym (bra)
    Anonym (ts) skrev 2011-07-13 16:56:41 följande:
    Som jag skrev så har jag talat med FK och enligt dem ska min sig vara skyddad de dagar det handlar om eftersom jag just nu är mammaledig och tar ut 7 dagar i veckan (tar man ut fler än 5 hela dagar är sig skyddad)

någon fråga om det är en fast tjänst, ja det är det jag går från en fast/tillsvodare till en annan fast.
    Låter jättebra! Måste dock bara påpeka att det heter sgi (SjukpenningsGrundande Inkomst), inte sig. Kan kanske vara bra att veta.
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2011-07-13 16:56:41 följande:

Om du lämnat en fast tjänst så kan du vara hemma utan att skriva in dig på af i tre månader utan att förlora din SGI. Det gäller om man jobbat i mer än 6 månader innan man blir arbetslös.
  • Floria
    sextiotalist skrev 2011-07-11 09:08:57 följande:
    Som alla andra skriver, anmäl dig hos Af så du inte trillar ur systemet.
    Fast som i mitt fall blir det lite märkligt att anmäla sig hos af, när jag hade en fast anställning och gick till en annan fast anställning, med bara fyra dagar emellan. Då var min sambo f-ledig, så jag kunde inte ta ut föräldradagar. Till mig sa de att den dagen jag började på min nya fasta anställning fick jag tillbaka sgi:n eftersom det var en fast anställning. Så det var bara fyra dagar som jag var "oskyddad".
Svar på tråden arbetslös några dagar, mellan 2 jobb vad gäller?