• Butterscotch

Mjölkfria produkter?

Var till doktorn idag för min sons utslag och hon trodde att han kanske var allergisk mot mjölk, så nu ska vi testa mjölkfri kost ett tag. Nån som har bra tips på rätter och produkter att använda? Oatley känner jag till, finns det fler? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Mjölkfria produkter?
  • Marpal

Idag är det väldigt lätt att leva mjölkfritt tycker jag!

Vår dotter är allergisk mot all sorts mjölk och vi lever alla mjölkfritt numera (förutom att jag har mjölk i mitt te på kvällen när hon sover, gott!)
    Vi använder bara Oatley havreprodukter (dock bara den blå förpackningen med havredryck eftersom den svarta ekologiska inte är vitaminberikad) då man även ska utesluta sojaprodukterna då de ligger nära mjölkproteinet. Vi använder mjölkfritt margarin, Milda och Carlshamns flytande margarin.
    Vi har också blivit mycket bättre på att göra all mat från grunden då köpta saker kan innehålla tvivelaktiga ingredienser. Många lättprodukter innehåller också mjölk och de äkta är fria. t ex majonnäs.
    Man ska även tänka på redskapen, i vårt gamla våffeljärn hade vi använt mjölkprodukter så det gav vi bort och köpte ett nytt. Man ska inte använda en skärbräda om det har legat ost eller annat på den för då kan det överföras till den mjölkfria maten. Och många liknande saker...

När vi äter ute går vi igenom tillagningen med kocken för att vara säkra på att det ska vara mjölkfritt. Dock får man ha i åtanke att restauranger inte får garantera att det är totalt mjölkfritt. Men de flesta vet idag vad det handlar om och är mycket tillmötesgående.
    Många människor blandar ihop mjölkprotein med laktos och då kan det ju gå illa. Vi tar med all mat när vår dotter är hos farmor & farfar då de ännu inte förstår vad det är hon inte tål (efter 3 år!), de vill ge henne laktosfritt och kakor med vanligt margarin osv...

Det bästa rådet jag kan ge är att ta kontakt med en dietist i ert landsting. Det brukar vara kostnadsfritt för barn och han/hon kan ge värdefulla tips som får er att komma in i en ny vardag.

Lycka till och tänk på att det går att göra nästan all sort mat om man bara byter ut mjölkprodukterna mot havrebaserade eller likvärdigt!

• Butterscotch

Tack för tips! Måste nog ringa doktorn igen imorgon, hon pratade bara om soja-produkter och det rimmar ju lite illa med vad du nyss skrev...

• Annie 717

Ett litet tips om det INTE rör sig om allergi, utan intolerans mot mjölkprodukter. I så fall är getmjölk att rekommendera. Jag är själv mjölkbonde till ett 40-tal getter och levererar mjölk till DalsSpira mejeri som tillverkar även getyoghurt. Hon säljer ut mot konsument till både ica och coop runt om i landet. Besök gärna hemsidorna eller googla så får du veta mer. Men endast om det inte är allergi mot proteinet i mjölken, för i så fall tål inte ditt barn någon form av mjölk.

Lycka till!

• seandra82

gå in på matallergi.se där finns massor av maträtter för allergier , mjölk, ägg , soja etc . sambon e mjölkprotein allergier , har lycktas baka kladdkaka å den blir kladdig vill ja lova  + sockerkaka av tofulineglass.

• Helle333
    Butterscotch skrev 2011-07-06 12:07:00 följande:
    Var till doktorn idag för min sons utslag och hon trodde att han kanske var allergisk mot mjölk, så nu ska vi testa mjölkfri kost ett tag. Nån som har bra tips på rätter och produkter att använda? Oatley känner jag till, finns det fler? Tacksam för tips!
    ICA solhavare är ungefär samma sak som Oatlys havredryck men billigare!!! Mjölkfria grejer är ju tyvärr väldigt mycket dyrare som du säkert redan märkt. Det finns produkter av soja (men det ska man tydligen inte ge för små barn eftersom de kan bli allergiska mot det också då), ris, mandelmjölk/dryck m.m.
    Yosa=havreprodukter.
    Var bor du i landet? Det finns massor av ersättningsprodukter för mjölk men många av dem går bara att få tag i Stockholm och Malmö.

Tipsar om följande sidor/föreningar/etc:

www.celiaki.se/   (Svenska celiakiförbundet, de har även en grupp inne på Facebook)
    www.allergimat.com/
    www.mjolkfri.com/
  • Helle333
    Annie 717 skrev 2011-07-13 17:50:32 följande:
    Ett litet tips om det INTE rör sig om allergi, utan intolerans mot mjölkprodukter. I så fall är getmjölk att rekommendera. Jag är själv mjölkbonde till ett 40-tal getter och levererar mjölk till DalsSpira mejeri som tillverkar även getyoghurt. Hon säljer ut mot konsument till både ica och coop runt om i landet. Besök gärna hemsidorna eller googla så får du veta mer. Men endast om det inte är allergi mot proteinet i mjölken, för i så fall tål inte ditt barn någon form av mjölk.

Lycka till!
    ÄNTLIGEN någon som kunnat förklara min förvirring i denna fråga. Jag är mjölkproteinallergiker och fick stränga order om att inte äta någon form av mjölkprodukt i någon mängd medan jag hört talas om folk som fått samma diagnos som jag som tål getprodukter. Jag gör det inte blev jag varse om när jag fick mat med visserligen fårost i men sjuk blev jag.
Svar på tråden Mjölkfria produkter?