• Fröken Grön

Renovering i trapphuset och det STINKER av lackfärg!

Under några månaders tid så har det varit renovering pågång ute i vårt trapphus. Det har målats och lackats och ja, allt möjligt. Det har luktat jätte mycket, och jätte äckligt, ibland. Just nu stinker det lackfärg och det smyger sig in i lägenheten. Jag tycker att det är en mycket påträngande lukt som jag får lite ont i huvudet av.
    Min fråga är nu, tror ni att detta kan påverka barnet i magen? Det har ju pågått under en längre tid. Jag känner mig faktiskt en aning orolig, men jag har ingen aning om det är något att oroa sig över eller ej.

• Svar på tråden Renovering i trapphuset och det STINKER av lackfärg!
  • tea79

Tror absolut inte att du ska oroa dig. Själv måla ja om i min lägenhet då jag var gravid...

• Senap

Du kan må dåligt pga att du känsligare mot lukter men du kan även reagera mot ämnen i färgen.
    Läs mer i min presentation (är uppvuxen med en färghandel)

• AnnaGBG

Fråga vad de använder för grejer och kolla upp det. Jag tror iofs inte att det är någon fara men...

• Senap

TS: Fick du svar från det du läste eller ska jag klargöra något???
    Jag tycker absolut att du ska kolla upp det - inte pga lacklukten men OM du reagerar på det så kan det ju absolut vara värt det. Genom att ha öppet (Jag vet det är dec!) kan du skapa ett övertryck i lägenheten så luften trycks ut i porten istället för att dras in till er. Det beror dock lite på hur lägenheten ser ut så effekten inte blir motsatt.

• MotherOfTwo

Om det är lackfärg (lösningsmedelsburen färg) dom målar med så innehåller den mest troligt butylacetat som har en skarp stickande lukt med låg lukttröskel (dvs näsan är väldigt känslig och känner mycket låga halter). Den är dock inte fosterskadande. Så du behöver inte vara orolig. Däremot kan den ge huvudvärk och jag tycker du skall ventilera din lägenhet och be att dom ventilerar i trapphuset efter målning (jag hoppas ni har fönster ni kan öppna).

• Fröken Grön

Tack så mycket för era svar!

Jag är ute i trapphuset och öppnar fönstren hela tiden, men det är någon knasboll som går och stänger till dem igen. Undrar om det är målarana själva som stänger? Jag försöker vädra inne i lägenheten också, men det blir ju lite kallt.

Usch, jag är så trött på den här lukten nu. Det känns nästan som att den har etsat sig fast i näshåren på mig Min pojkvän lider inte lika mycket av den, men jag har väl antagligen fått ett lite känsligare luktsinne än honom, och så går jag ju och oroar mig lite och tycker nog pga det att jag känner lukten ännu starkare.

• Senap

Om du öppnar i trapphuset blir det övertryck i trapphuset och luften trycks in i lägenheten. Istället ska du öppna inne hos dig. Det funkar lite tvärtom mot vad man tror - konstigt men det är så.
    (Samma om det är osigt i köket. Öppna i annat rum - stäng dörren till köket då trycks oset ut i ventilationen annars trycks oset ut i lägenheten)

• Fröken Grön

Shoegirl:
    Ok
    Haha, nu hörde jag att någon stängde fönsten ute i trappan igen. Men det var väl lika bra

Svar på tråden Renovering i trapphuset och det STINKER av lackfärg!