• Anonym (Anställd)

Avregistrerdad för F-skatt, kört för mitt jobb?

För några veckor sedan fick vi anställda reda på att företaget ska genomgå en rekonstruktion. Vi blev meddelade att detta skulle vara för företagets bästa då de hade stora skulder och att vi på detta sätt skulle kunna ta oss ur detta.
    Allt var så positivt och vi blev tillsagda att inte oroa oss för våra jobb o.s.v, dessa månader har vi fått lön via lönegarantin. Allt har fortsatt som vanligt i princip.

Men magkänslan har inte varit så bra, jag har sökt andra jobb men har tyvärr ingen utbildning. Jag har under 4 år arbetat mig upp inom detta företaget så jag försöker söka liknande jobb. I alla fall, inte alls det jag skulle skriva om.

Var inne på Ratsit och såg att företaget blivit Avregisterad för F-skatt. Det kan inte vara bra eller?
    Någon som har erfarenheter av företag som det gått bra efter en rekonstruktion?
    Ska jag få panik nu?

• Svar på tråden Avregistrerdad för F-skatt, kört för mitt jobb?
  • MsM84

Det hade jag fått:
    Ett företag som omfattas av företagsrekonstruktion bör få behålla sin F-skattsedel så länge som rekonstruktionen pågår. En bedömning bör dock göras i varje enskilt fall. Om nya skatteskulder uppkommit efter betalningsinställelsen bör orsaken till detta utredas. I samtliga ärenden om företagsrekonstruktion, där återkallelse av F-skattsedel övervägs, bör Skatteverket alltid kontakta Kronofogdemyndigheten och rekonstruktören.
     Skatteverket - www.skatteverket.se/rattsinformation/meddelanden/2009/meddelanden2009/skvm200904.5.69ef368911e1304a62580008095.html

Hade jag varit dig hade jag gått och pratat med min chef och krävt information om vad som händer.  

• Anonym (Anställd)

Tack för svaret! Känns som om vi tar upp det hela tiden med chefen och hon säger bara att hon inte vet mer och att SÅ FORT det händer något så kommer vi vara först att få reda på det.
    Jag jobbar på huvudkontoret som är väldigt litet (7 anställda) men verksamheten finns i hela sverige och självklart är vd:n och ägarna som bortblåsta. Och är de på plats är de alltid i viktigt möte

Men ja, nu får man reda på att vi blivit avregistrerade för F-skattsedel på andra vägar så det är kanske dumt att lita på dem?

• Anonym

återkallelse av F-skatt får man i princip enbart av nåpgra få anledningar.

grov försummelse av företagsledare. Brottslig verksamhet osv.

bristande redovisning, tex inte lämnat deklarationer osv.

bristande betalning, tex de har inte betalat in skatt som de ska.

Närmast tillhands ligger väl sista alternativet.

För företaget är det inte bra, men spelar mindre roll för er anställda. De kan få tillbaka den när skatter osv är betalda, direkt som skatten betalas in kan de ansöka och få ny F-skattsedel.

Däremot det som är mindre bra är om det är ett tjänsteföretag så kan de inte åta sig uppdrag under den tiden de inte har F-skattsedel, för om de gör det, så är det uppdragstagaren som måste betala arbetsgivaravgifter och dylikt. Och det vill sällan uppdragsgivare. Alltså man anlitar inget företag som saknar F-skattsedel på grund av det. Därför kommer ditt jobb inte tjäna några pengar och det är ju i längden ingetr bra för er anställda heller.

Du bör nog se dig om efter ett annat jobb.

Ett tips också är att de har betalat in din avdragna skatt och arbetsgivaravgifter för dig. Det bör du nog göra så du inte åker på att betala in din skatt ännu en gång.

• Anonym (Anställd)

Ja, det låter väl som det senare alternativet. Så mycket har vi alla fall fått veta att de har många obetalda skulder men vi anställda har i alla fall alltid fått vår lön.

Nä, det här känns inte alls bra. Jag som trodde att jag hade hittat drömjobbet :(

Tack för era svar i alla fall. Om någon där ute har ett jobb ledigt så hör av er :) Haha

• Fru Sveden

Blir man av med f-skattesedeln får man inte (som jag fattat det) skriva ut fakturor. Inga fakturor inga pengar in.
    Har kanske läst tråden lite för snabbt med varför har du ens gått till jobbet om du fått lön från lönegarantin? (betyder inte det att företaget gått i konkurs och staten gått in och betalat lönen?) eller är jag helt ute och cyklar nu?

• Anonym (Anställd)
    Fru Sveden skrev 2011-07-11 00:08:30 följande:
    Blir man av med f-skattesedeln får man inte (som jag fattat det) skriva ut fakturor. Inga fakturor inga pengar in.
    Har kanske läst tråden lite för snabbt med varför har du ens gått till jobbet om du fått lön från lönegarantin? (betyder inte det att företaget gått i konkurs och staten gått in och betalat lönen?) eller är jag helt ute och cyklar nu?
    Ja, fakturor skrivs ju hela tiden till våra kunder. Dock så är det ett annat företag som sköter faktueringen så kanske kommer dom runt det på så sätt?

Jag har ingen större koll på hur lönegarantin fungerar faktiskt. Jag är bara glad att jag får någon. Skulle jag inte gå till jobbet skulle jag ju inte få någon lön.

Är lite fundersam hur jag ska göra med mina semesterdagar, vågar man ta ut semester eller inte? Om jag inte gör det kommer jag få min semeterersättning? Någon som vet?
  • Anonym
    Fru Sveden skrev 2011-07-11 00:08:30 följande:
    Jo du får skriva ut fakturor hur mycket du vill.

Om du säljer varor. Då kvittar F-skattsedel eller inte. Det är om du säljer tjänster som du måste ha F-skatt sedel på grund av att annars måste uppdragsgivaren betala dina sociala avgifter eftersom du själv betalar A-skatt.
Svar på tråden Avregistrerdad för F-skatt, kört för mitt jobb?