• Stiffis

Lusten borta!

Hej!
    Jag är en man på strax över 40 år och min fru är i samma ålder. Vi har varit ett par i ca 4 år och gifta halva den tiden. Inga gemensamma barn men jag har två barn i tonåren sedan tidigare. De bor hos oss varannan helg.

Precis som alla andra gick vi igenom ett kaninstadium i början med sex varje dag. Sen blev det mer och mer sällan. Nu är det mindre än en gång per månad.

Jag älskar min fru och tycker hon är det vackraste och sexigaste som finns. Jag vill verkligen leva med henne resten av mitt liv. Jag skulle kunna ha sex "hur ofta som helst", men hon har totalt tappat lusten.

Det stora problemet är att hon vill inte prata om det. Hon säger att största chansen att lusten kommer tillbaka är om jag lämnar henne ifred gällande detta. Jag skall inte berätta när jag är sugen. Jag skall inte skicka "sexiga" SMS till henne. Ingenting. Nu har lusten varit borta i över ett år. De gånger vi har sex är det bara för min skull och det är noll njutning för henne. Ofta får jag dåligt samvete efteråt. Jag vet också att hon hellre skulle ta en separation är sätta sig hos någon och prata om det.

Vi är låsta nu och kommer ingen vart. Hon tycker att jag tjatar när jag vill prata om det, och ibland känner jag mig själv tjatig. Men om det gått ett par veckor så har mina behov växt sig enorma, säkerligen på den totala bristen på fysisk närhet. Jag har då ett enormt behov att tala om för henne att jag är sugen på att älska med henne. Problemet då är att då nollställer jag hennes lustmätare. Den lilla lust som börjar komma ställs ner till noll om jag pratar om sex. Det räcker att jag säger att jag är sugen på sex så nollställs det. Det är inte så att jag pratar om strategiska planer hur vi skall komma förbi detta, utan kanske bara pussa lite på henne när hon kommer ur duschen och säga att något om sex -> NOLLSTÄLLNING!

Jag har frågat om sexleksaker -> Nej
    Jag har frågat om filmer -> Nej
    Jag har frågat om miljöombyte -> Nej
    Jag har frågat om fasta sexdagar för att det skulle göra att hon kände sig bekväm med bara mys alla andra dagar -> Nej

Jag har slut på idéer...

/Stiffis

• Svar på tråden Lusten borta!
  • sexologen

Hej!

För er relation och ert gemensamma sexliv så är det enda som fungerar för att hitta tillbaka till en förlorad lust, att prata med varandra. Du skriver att din fru hellre separerar än pratar med någon utomstående, synd. Vad som är än mer oroande är att det på din beskrivning inte heller låter som att hon vill prata med dig. Då är ni i en sk låst position och i det läge ni nu är i vill ju du inte befinna dig i. Så vad göra?

Hitta en stund på dagen då ni kan vara tillsammans och prata med varandra om allt som rör sig i era liv. Intressera dig för din partner och hennes liv, vad vill hon, vad har hon för drömmar? Hur mår hon?

Sexlivet är så sammankopplat med övrig relation att det är bra att börja där med hur ni mår och har det tillsammans. Var öppen med hur du mår och hur du känner. En relation bygger mycket på att ge och ta men det får aldrig innebära press, stress eller tvång.

Be henne också om en stund där ni kan prata om ert sexliv och att du vill veta vad hon njuter av och vad hon vill ha? Be henne visa dig vad hon njuter av. Berätta vad du njuter av. Försök hitta en medelväg för vad ni vill göra tillsammans och hur ofta det ska vara. Om hon vill mysa och är rädd att det ska leda till sex som hon just nu inte vill ha, låt henne få veta att det kan stanna där även för dig.

En dialog som är öppen och kommer från hjärtat där du pratar om hur du känner det utan att pressa henne är ett första steg. Att prata med någon utanför, en sexolog, psykolog eller läkare är ett andra steg.

Lycka till!

Hälsningar
    Sara Dahlin

• Stiffis

Hej och tack för ditt svar!

Jag skall försöka att hitta de stunder du pratar om. Tycker idag att jag visar intresse men det kanske är på fel sätt. Hon tolkar nog allt jag gör som ett försök att få sex. Problemet är just det i dessa situationer att "motparten" väljer vad den vill lyssna på. 

Som exempel har jag det senaste halvåret varit otroligt noga med att ge henne komplimanger om att hon är vacker, sexig, osv både vid tillfällen hon varit påklädd och vid tillfällen hon varit naken. Jag har verkligen tänkt på det och fördelat dessa. I en diskussion förra veckan så sa hon att hon tar inte längre till sig när jag säger att hon är vacker för jag säger det bara när hon är naken. Jag är mycket ärlig då jag säger i detta brev att jag fördelat det mellan påklätt och naket, men så har inte hon uppfattat det. 

Ibland når mitt inre en desperation som gör att jag helt enkelt slutar fungera. I slutet på förra veckan så hamnade jag i en sådan längtan efter henne att jag kunde inte låta bli att prata med henne på kvällen innan vi skulle lägga oss. Jag skakade av desperation och nästan grät, och frågade henne om hon kunde "hjälpa mig" genom att röra mig där nere. Hon bara tittade på mig, svarade inte ens. Lät mig själv förstå att det var uteslutet. Jag blev besviken (men sa inte det) och har inte riktigt kunnat svälja det ännu. Hon såg naturligtvis min desperation, men valde att inte hjälpa till.

Ska jag ta upp detta med henne trots att det gått en vecka? Jag vill egentligen bara veta varför hon i just denna situation inte hade 10 minuter åt mig. Eller skall jag låta det bero?

Hur som helst skall jag försöka att följa ditt tips, och hoppas att vi kommer framåt.

Tack!

• sexologen

Hej!

Jag tror inte på att ta upp specifika händelser utan du måste prata om hur du känner det och hur du just nu upplever er relation och ert sexliv. Går du in på detaljer är det lätt att din sambo känner sig påhoppad och då låser hon kanske sig. Var öppen och lyhörd och prata utan att pressa eller lägga skuld. Barätta hur du vill att er relation ska vara, kanske tycker hon likadant.

Lycka till!
    /Sara Dahlin

Svar på tråden Lusten borta!