• jordenrunt

Jag har ångest! "Måste" man göra saker på semestern?

Jag har semesterångest så det skriker om det! Detta är min första semester ever jag har faktiskt jobbat alla andra år som vikarie eller förra året tog jag ut 2 veckor. Redan när semestern började var det ett hejdlöst planerande från min sida men allt rann ut i sanden, planera att åka nånstans långt bort, bila genom Sverige, etc. etc. Inte för att jag hade så stor lust utan mest för att jag kände att jag "måste" göra det eftersom det är semester och jag måste ta tillvara på varenda dag! Min sambo har desto mer fullspäckat schema eftersom han tävlar i bilsport kräver det mycket tid för honom att fixa och dona med bilarna men han avsätter tid även för mig givetvis om jag vill. Fast jag har inte riktigt "velat"- jag har jobbat så mycket i så många år nu att jag tyckt det varit helskönt att ligga på soffan och läsa. Nu är det inte länge kvar så börjar vi båda om att jobba och det vi har gjort är att vara på en 3 dagars fiskesemester (ett stort gemensamt intresse) några MIL härifrån. Sedan en och annan sporadisk tur med båten, nån/några dagar har vi gått på stan shoppat lite, det har blivit en och annan fest med kompisar (dock inte många)- men så upptäckte jag en ny bokserie och har varit fast jag har läst och slappat varje ledig sekund känns det som.
    Jag är inte intresserad av att kolla på TV och sånt där utan bara legat och läst i soffan på väldigt mycket av min lediga tid. Varit uppe läänge på kvällarna och sovit till 11 på dagarna.
    Mamma tjatar och undrar varför vi inte åker och lägger oss på badstranden nu när det är varmt och solen skiner. Jag VILL inte- jag är ingen badmänniska längre och egentligen ingen solmänniska heller även om jag såklart älskar solen. Jag har trivts ganska bra att vara ensam här men får panik när hon ifrågasätter varför vi inte GÖR någonting varför min sambo mest håller på i garaget och jag sitter här och läser. Då får jag panik och ångest, ser dagarna flyta förbi och tänker att jag slösat bort hela min semester på att göra INGENTING. (mer än att slappa)
    Jag planerar i kalendern och försöker göra det bästa av det som är kvar men många kompisar jobbar på veckodagarna, de flesta rättare sagt. Och jag har inte känt något behov av att vara med dem varje dag.

Hur kommer jag över denna hemska semesterångest? Dvs. Vi har inte gjort "något" och semestern är slut. Vi har inte varit mer än 5 mil hemifrån och vi har inte övernattat borta mer än 2 nätter. Egentligen har jag haft det ganska skönt men varför sitter det som en gnagande känsla där i bakhuvudet "Du borde gjort mer... din semester har du slöat bort!"

• Svar på tråden Jag har ångest! "Måste" man göra saker på semestern?
  • Capt Janeway
    jordenrunt skrev 2011-07-06 14:52:48 följande:
    bara legat och läst i soffan på väldigt mycket av min lediga tid. Varit uppe läänge på kvällarna och sovit till 11 på dagarna.
    Låter som den perfekta semestern

Semester har man för att återhämta sig och vila ut.
  • Stårchen

Om man inte slöar på semestern - när ska man då få göra det? Att ligga på soffan och läsa och slippa bada låter ju som rena drömmen!

• etc

STRUNTA i vad andra tycker och tänker, alla har så mycket åsikter om allt och ingenting.
    VÅGA stå för dina val, det är ditt liv, din semester, du behöver inte rättfärdiga dina val för någon.

Låter som du har haft en perfekt semester som passar dej, förstör den inte genom att fundera på vad andra tycker!!!

• NSM
    jordenrunt skrev 2011-07-06 14:52:48 följande:
    Jag har semesterångest så det skriker om det! Detta är min första semester ever jag har faktiskt jobbat alla andra år som vikarie eller förra året tog jag ut 2 veckor. Redan när semestern började var det ett hejdlöst planerande från min sida men allt rann ut i sanden, planera att åka nånstans långt bort, bila genom Sverige, etc. etc. Inte för att jag hade så stor lust utan mest för att jag kände att jag "måste" göra det eftersom det är semester och jag måste ta tillvara på varenda dag! Min sambo har desto mer fullspäckat schema eftersom han tävlar i bilsport kräver det mycket tid för honom att fixa och dona med bilarna men han avsätter tid även för mig givetvis om jag vill. Fast jag har inte riktigt "velat"- jag har jobbat så mycket i så många år nu att jag tyckt det varit helskönt att ligga på soffan och läsa. Nu är det inte länge kvar så börjar vi båda om att jobba och det vi har gjort är att vara på en 3 dagars fiskesemester (ett stort gemensamt intresse) några MIL härifrån. Sedan en och annan sporadisk tur med båten, nån/några dagar har vi gått på stan shoppat lite, det har blivit en och annan fest med kompisar (dock inte många)- men så upptäckte jag en ny bokserie och har varit fast jag har läst och slappat varje ledig sekund känns det som.
    Jag är inte intresserad av att kolla på TV och sånt där utan bara legat och läst i soffan på väldigt mycket av min lediga tid. Varit uppe läänge på kvällarna och sovit till 11 på dagarna.
    Mamma tjatar och undrar varför vi inte åker och lägger oss på badstranden nu när det är varmt och solen skiner. Jag VILL inte- jag är ingen badmänniska längre och egentligen ingen solmänniska heller även om jag såklart älskar solen. Jag har trivts ganska bra att vara ensam här men får panik när hon ifrågasätter varför vi inte GÖR någonting varför min sambo mest håller på i garaget och jag sitter här och läser. Då får jag panik och ångest, ser dagarna flyta förbi och tänker att jag slösat bort hela min semester på att göra INGENTING. (mer än att slappa)
    Jag planerar i kalendern och försöker göra det bästa av det som är kvar men många kompisar jobbar på veckodagarna, de flesta rättare sagt. Och jag har inte känt något behov av att vara med dem varje dag.

Hur kommer jag över denna hemska semesterångest? Dvs. Vi har inte gjort "något" och semestern är slut. Vi har inte varit mer än 5 mil hemifrån och vi har inte övernattat borta mer än 2 nätter. Egentligen har jag haft det ganska skönt men varför sitter det som en gnagande känsla där i bakhuvudet "Du borde gjort mer... din semester har du slöat bort!"

Det är inte vad du gör på semestern som gör dig harmonisk och tillfredställd sen när dne är över. Utan det är känslorna och upplevelserna kring vad du väljer att göra på din lediga tid. Människor brukar ha en tendens att bli stressade över att dem har semester och inte jobbar så känslorna blir dem att man måste hitta på saker hlea tiden, göra spännande och roliga grejer för att ta tillvara på tiden. Man kan inte ha en sommarsemester bara i lugn och ro där man njuter av just själva ledigheten? Det går ju inte? Det är sommar och då ska man göra saker på ett visst sätt.

Men så behöver det inte alls vara! Du ska inte ha semester för någon annans tillfredställelse utan för din egen, för att du jobbat och äntligen får vila. Göra det du vill av den tiden. Njut och gör det som får dig att slappna av. Det finns inga måsten. Du kommer känna dig mer utvilad och harmonisk sen när semestern r slut om du följer din inre lust. Vad det än nu är.

• Elli47

Jag tycker att semester är just att slippa göra något! Du gör helt rätt som slappar om det är det du vill! När barnen var små och ekonomin inte alltid var så bra så var vi hemma. Ungarna var jättenöjda med en plastpool i trädgården och jag kunde gunga i hammocken och läsa

• Tow2Mater

Den korta Svenska sommaren och de ofta obligatoriska 5 semesterveckorna verkar skapa ytterligare ett 'måste' i vardagen. "Alla" åker ju nånstans, "alla" gör ju nåt spännade under sommaren. Och det blir ju inte bättre av alla dessa artiklar kvällspressen blåser upp om ämnet vareviga vecka. Man märker det så mycket tydligare om man jobbar utomlands; där finns inte den sk normaliteten på samma sätt; utan istället har en del ingen semester alls, en del tar en vecka i April och en annan i September, etc, det blir en mycket större variation, och vad som är normalt blir mycket mera omfattande. Definiera din egen semester, och din egen avslappning! Skit i vad andra tycker att man 'måste' göra.

• Zaarah1984

Du beskrev precis min kommande semester. Ska bara iväg på ett dop och ett bröllop men i övrigt vara hemma i stan och ta det lugnt. Varför stressa och fara runt hela semester och sen komma tillbaka till jobbet mindre utvilad än jag var när jag gick där ifrån. Tycker du ska njuta av din semester hemma i soffan med bra böcker, bättre semester finns inte!

• millimaniac

Du har ju haft den mest perfekta semestern!!! Låter helt underbart att bara ligga och läsa, snacka om att ladda batterierna... 

• Magsjön

Verkar vara en perfekt semester.Man ska göra det man känner för på semestern, det man inte hinner när man jobbar.Ha en trevig dag.

Svar på tråden Jag har ångest! "Måste" man göra saker på semestern?