• Anonym

Liniment under graviditeten?

Hej

Jag är gravid i vecka 28 och har under flera tillfällen under graviditeten använt liniment. Tänken slog mej här om dagen att det kanske inte är okej att göra det under graviditeten. Blir jätteoroligt att jag kaske har skadat min bebis under så här lång tid :(

Vet du/ni om det är okej?

Tusen tack för svar.

• Svar på tråden Liniment under graviditeten?
  • Anonym

Vanligt liniment som jag köpt i en hälsokost affär.

• Anonym

Är det någon skillnad på liniment och liniment?

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Vissa benämner exempelvis Zon salva som linement och de ska inte användas under graviditet. Det beror mycket på vad linimentet innehåller, så man får läsa på innehållsförteckningen. Många gånger så brukar det stå i användaranvisningarna om det inte kan användas vid en graviditet.  det finns ju olika märken och olika preparat. Då det är ett hälsokostprepart saknas det vetenskaplig fortskning inom området så jag avråder dig från at fortsätta använda det under din graviditet dock tycker jag att risken att det ska ha gjort någon skada på barnet är liten.

lycka till

• Anonym
    Aleksandra Barnmorska skrev 2011-07-07 22:16:34 följande:
    Hej!

Vissa benämner exempelvis Zon salva som linement och de ska inte användas under graviditet. Det beror mycket på vad linimentet innehåller, så man får läsa på innehållsförteckningen. Många gånger så brukar det stå i användaranvisningarna om det inte kan användas vid en graviditet.  det finns ju olika märken och olika preparat. Då det är ett hälsokostprepart saknas det vetenskaplig fortskning inom området så jag avråder dig från at fortsätta använda det under din graviditet dock tycker jag att risken att det ska ha gjort någon skada på barnet är liten.

lycka till
    Okej tack för svar. :)
Svar på tråden Liniment under graviditeten?